„Jako IT designér musíte potlačit své ego,“ říká Veronika Chovancová

„Jako IT designér musíte potlačit své ego,“ říká Veronika Chovancová
Zdroj: archiv Veroniky Chovancové

Veronika Chovancová je talentovanou product designérkou, která se specializuje na UX a UI design. V rozhovoru se s námi podělila o náplň své práce, která obnáší značnou dávku kreativity, ale také umění vcítit se do potřeb klienta a efektivně s ním komunikovat. A jak ze svých zkušeností vnímá pozici žen v IT? Daří se nadšeným „ajťačkám“ pronikat do stereotypně mužského prostředí? 

Redakce Lifee.cz
Redakce Lifee.cz 04. 06. 2024 18:08

Jaká je hlavní náplň práce webového designéra?

Já se konkrétně zabývám UX1 a UI2 designem. To znamená, že mám na starost kromě designu webových stránek také důkladnou rešerši. Setkávám se s klienty, společně diskutujeme a zjišťujeme chování zákazníků dané platformy tak, abychom měli pro sestavení požadovaného výsledku co nejvíce informací. Druhá část obnáší již samotný design webu.

Jak byste popsala dobrého web designéra?

Měl by být hlavně trpělivý, umět se zaměřit na detaily, ale zároveň nepřicházet o celkový pohled, snažit se pochopit zadavatele a mít motivaci se neustále zlepšovat nebo sledovat současné světové trendy. Dnes je doba skvělá v tom, že se informace dají hledat kdekoliv. Proto by se webový designér neměl bát tyto informace přijímat a používat je v praxi.

Kdo je Veronika Chovancová?

Talentovaná product designérka působící v softwarové společnosti Iguana Technology, kde se podílí na významných projektech v oblasti web designu a software. Zaměřuje se na vytváření funkčních a uživatelsky přívětivých webů. Kromě toho ve svém vlastním projektu Girls & Co podporuje ženy, které se chtějí stejně jako ona realizovat ve světě IT.


Co potřebujete od budoucího klienta vědět, než se pustíte do spolupráce?

Při prvních jednáních nejčastěji začneme představením idejí klienta. Někteří zájemci už mají jasnou vizi, jak by měl výsledek vypadat, a někteří naopak očekávají, že je svými návrhy budeme inspirovat. Abych se vydala správným směrem, zjišťuji, co se líbí a rezonuje. Během prohlížení konkurenčních stránek jsem schopná vycítit, co zákazníkovu pozornost zaujme, ať už jde o barvy, nebo míru extravagance.

Poté přichází na řadu již zmíněná rešerše?

Přesně tak. Abychom společně došli k výsledku, se kterým bude klient spokojený, je potřeba se ptát na jeho vlastní nápady a co od produktu konkrétně očekává. Klíčové je nezapomenout na koncové uživatele webu. Zná je zadavatel a komunikuje s nimi? Jak? Odpověď na tyto otázky společně najdeme při rozřazování zákazníků do jednotlivých specifických kategorií, takzvaných „personas“. Podle těchto typologií jsme dále schopni pro specifické zákazníky vytvořit konkrétní cestu a chování na webu. Právě tato počáteční reserše je ze všeho nejdůležitější a snažíme se mu věnovat co nejvíce času. Trvá obvykle asi 2 až 3 týdny, ovšem ne každý klient do toho chce investovat tolik času.

Kromě této debaty s klientem zároveň provádíme i naši vlastní rešerši. Poskládáme si takzvané „moodboardy“, které klientům ukazujeme, a sledujeme jejich zpětnou vazbu. Občas procházíme i různá diskusní fóra, ze kterých se snažíme zjistit, s jakými předešlými řešeními byli zákazníci nespokojení a jaký je důvod změny designu.

Když vidíte, že se klient podle vás neubírá správným směrem, snažíte se ho navést na jinou cestu?

Ano, spousta zadavatelů má často vlastní představu a já se jim snažím některé méně vhodné nápady vysvětlit z pohledu uživatele. Ne vše krásné je totiž uživatelsky funkční. Proto většinou vytvořím další 2 návrhy, o kterých dále společně diskutujeme a hledáme u nich různé výhody. Zároveň se snažím ukázat i mobilní řešení, na němž hodně záleží už jen proto, že si zákazníci procházejí web z mobilních zařízení a uživatelská funkčnost je tam dobře rozpoznatelná.

Na co by si měl designér při tvorbě webu dát pozor ze své strany?

Designér často oplývá subjektivním pohledem a snaží se, aby byly stránky přívětivé primárně pro jeho oči. To sice není zcela špatně, ale v žádném případě by neměl zapomínat na potřeby klienta a koncových uživatelů. Mnoho tvůrců také zapomíná na funkčnost jednotlivých designérských prvků. Nejlepší je vždy najít balanc. Já si i nadále musím připomínat, že výsledek nemusí být nádherný, ale ať je především celý funkční.

Je možné, že toto může být jistá výhoda žen? To, že jsou schopné upozadit vlastní osobnost a upřednostnit potřeby klienta, kterému naslouchají?

S tím souhlasím. Nemusím upřednostňovat vlastní názor tak, že je vždy nejlepší, ale snažím se najít zlatou střední cestu, se kterou budou všichni spokojeni.

Jaká byla vaše osobní cesta k práci v oblasti IT?

Za to, kam jsem se v IT dostala, vděčím své vlastní zvědavosti. O webové stránky jsem se začala zajímat již v jejich útlých začátcích. Zároveň jsem se často obracela na svého technicky zdatného bratra. Ten si na mě ale zřídka našel čas a já tak byla donucena se vše naučit sama. Než jsem nastoupila do Iguana Technology, prošla jsem mnoha společnostmi a věnovala se také fotografii.

S postupným vývojem internetu jsem se naučila pracovat ve WordPressu, zakládat domény a hostingy, používat základní CSS a nabízet tyto služby klientům. Dříve jsem se napřímo domluvila s klientem a poté mu výsledný produkt ukázala rovnou v online světě. Dnes se nejprve nadesignuje web a až poté se práce ujme developer. Tím, jak jsem začínala, jsem se zlepšila hlavně díky tomu, že jsem na celém projektu pracovala sama.

Setkala jste se ve své kariéře jakožto žena v IT s nějakými předsudky?

V souvislosti s tím mě napadá hned můj bratr, který byl k mým počátečním snahám docela kritický. S tím jsem se pak setkávala často, a bylo to znát i například při práci s developery. Bylo obtížné vysvětlovat design „ženským způsobem“ i kvůli tomu, že nemám vystudovanou designérskou školu a nebyla jsem zvyklá na klasické procesy. Snažila jsem se to ale od ostatních postupně opisovat a soustředila jsem se na správnou komunikaci s klienty. Už jen tím, že jsem nepoužívala designérskou rétoriku, to bylo velmi těžké, a s tím samozřejmě souvisí i snaha vybudovat si nějaký respekt. Takže ano, určitě jsem se s předsudky setkávala, ale nemohu říci, že bych se cítila nějak nepříjemně, spíše jsem to považovala za výzvu.

Jak vnímáte dnešní postavení žen v oblasti IT?

Myslím si, že situace je nyní mnohem lepší, než když jsem začínala. Vnímám to tak, že si ženy postupem času získaly respekt a mnohdy zvládají držet tempo dokonce zdatněji než muži. Minimálně nemám pocit, že bych někomu musela něco dokazovat a že by mě kolegové nechtěli vyslechnout. Řekla bych, že jsme se jako společnost hodně posunuli. Myslím si, že my ženy pracujeme s jistou nevýhodou, která nás naučila se více zdokonalovat a motivuje nás dělat věci lépe. Znám spoustu žen, které pracují v oboru IT a jsou velmi úspěšné.

Nyní působíte v Iguana Technology. Co byste ve své dosavadní práci zde označila za největší úspěch?

Musím říci, že se nám velmi povedlo spojení Campiri a FreewayCamper, kdy jsme zvládli společně vytvořit velký marketplace pro karavany. Nejdříve se zdálo, že je FreewayCamper téměř totožná platforma jako Campiri, ale opak byl pravdou. U německé platformy FreewayCamper šlo totiž o franchise model. Museli jsme tedy upustit od jednoduššího „přebarvení“ designu a vytvořit komplexní platformu podle odlišného business modelu. Ve velmi krátké době se nám tak podařilo sestavit dobré řešení spolehlivé platformy pro rezervaci a bookingy, kterou navštěvuje více než 10 000 uživatelů denně.

Co všechno obnáší vaše pozice v Iguana Technology?

Pro Iguana Technology pracuji na plný úvazek. Jediný můj klient je tedy vlastně Iguana, která má pod sebou další subjekty, jimž zabezpečujeme designová a softwarová řešení. Momentálně mám na starosti sloučený projekt Campiri a FreewayCamper. Jelikož je přechod od jednoho designu k novému pro zákazníky poměrně velkou změnou, aktuálně se věnuji také rešerši zákaznické zpětné vazby. Kromě již zmíněné rešerše je mým úkolem kontrolovat vzhled webu v online prostředí poté, co je projekt odevzdán developerům. Této fázi, kdy jsou upravovány funkčnosti různých komponentů, říkáme „design review“. Poté web testujeme a naším cílem je vychytat drobné detaily, které zaručí spokojenost uživatelů.

Jak byste popsala tamní pracovní atmosféru a spolupráci s kolegy?

V Iguana Technology pracujeme dva designéři. Společně se setkáváme, řešíme další postupy a rozdělujeme si projekty, které budeme mít na starosti. Oba jsme trochu odlišně orientovaní. Já se více věnuji business stránce, tedy rešerši a zlepšování uživatelské spokojenosti na webu. Naopak můj kolega je více zaměřený na detail, čímž se skvěle doplňujeme. Mohu potvrdit, že si všichni kolegové napříč odděleními velmi dobře rozumíme. Všichni okolo mě jsou nějakým způsobem inspirativní, navzájem si pomáháme a nikdo se nechová nijak zákeřně. Je mezi námi občas znát určitý věkový rozdíl nebo mnohdy bývá i problém se slovenštinou. Doposud jsem ale nepracovala v týmu, kde bych se cítila tak dobře jako tady.

Měla jste tento dobrý pocit už od prvního pohovoru?

Od chvíle, kdy jsem dostala první úkol, se mě v komunikaci ujal kolega, který mě celým procesem skvěle nasměroval. Už během osobního pohovoru jsem se cítila velmi uvolněně. Se dvěma spolupracovníky, co mě pohovorem prováděli, jsme si ihned porozuměli a pochopili se. Celý designérský tým byl vybrán skvěle právě s ohledem na to, abychom se dobře doplňovali.

Máte nějaký další sen nebo výzvu do budoucna?

Už jen nástup do Iguana Technology pro mě znamenal velký posun. Cítila jsem totiž, že potřebuji změnu. Chtěla jsem pracovat na něčem, co bude používat spousta lidí, a to se mi splnilo. Jako freelancer jsem dříve pracovala v týmu, kde jsem byla jediný designér, který zodpovídal za celkovou kreativu. Zato v Iguana Technology mám možnost spolupracovat s kolegou Martinem, odborníkem v oboru, což mi pomohlo se dále zlepšit. Mimo to jsem se i více zlepšila v angličtině. Nyní mám možnost pracovat s velkým množstvím uživatelů a testovat na nich různá řešení, analyzovat jejich chování a postřehy. Mým dalším cílem je se ještě více zlepšovat a založit další vlastní projekt, jehož cílem by bylo zprostředkovat více pracovních příležitostí pro ženy a společně pracovat na změně.

Moderátorka Markéta Fialová trpí poruchou krvetvorby: V osmnácti jsem zjistila, že tady za týden nemusím být

Moderátorka Markéta Fialová trpí poruchou krvetvorby: V osmnácti jsem zjistila, že tady za týden nemusím být

Související články

Další články