Úder blesku do letadla představuje událost, kterou by si nikdo z nás jistě nepřál zažít. Z technického i fyzikálního hlediska je však poměrně zajímavá.
Není to tak dávno, co blesk zasáhl aeroplán společnosti easyJet letící z Londýna na ostrov Isle of Man. Přestože tato událost způsobila čtyřhodinové zpoždění, stroj přistál obvyklým způsobem – nikoliv nouzově. Jak je možné, že nebyl nijak vážně poškozen?
Vysvětlení není příliš složité – v drtivé většině podobných případů blesk udeří do křídla, nosu či jiné okrajové části, proud „proběhne“ kovovým pláštěm a následně vyjde ven. Například ocasem.
„Jednou za čas způsobí vnější poškození v místě vstupu nebo výstupu, případně drobné potíže s elektrickými systémy letadla… Ale ve většině případů si toho ani nikdo nevšimne,“ uvedl profesionální pilot Patrick Smith v rozhovoru pro magazín The Telegraph.
Moderní letadla jsou totiž vyrobena z lehkého uhlíkového kompozitu pokrytého tenkou vrstvou mědi, díky čemuž fungují jako takzvaná Faradayova klec – vnitřní prostor je před elektrickým proudem velmi dobře chráněn.
Nejdůležitější ovšem je, že stejně tak dobře jsou chráněny i palivové nádrže v křídlech – okolní kov, konstrukční spoje, víčko nádrže, přístupové dveře a větrací otvory úderu blesku hravě odolají.
Čeká vás let? Zjistěte, jak předejít nevolnostem na palubě:
Zdroj: The Telegraph