Piloti se díky moderním technologiím většině turbulencí dokážou vyhnout. Občas se jim to však nepodaří. To ale ještě není důvod ke strachu.
Existuje více různých druhů turbulence – atmosférická, mechanická (způsobená například jiným letadlem), „v čistém vzduchu“ (Clear Air Turbulence) a tak dále.
To, že se do nějaké z nich dostanete, ale neznamená, že musíte okamžitě propadnout panice – byť z biochemického hlediska jde o poměrně pochopitelnou reakci (při každém poklesu letové výšky totiž mozek uvolní stresové hormony).
Podle profesionálního pilota Patricka Smithe má spousta lidí velmi zkreslené představy o tom, co se během turbulence děje. Jsou chvíle, kdy se zdá, že se letadlo náhle vychýlilo z kurzu, výškoměr přitom nezaregistruje téměř žádnou změnu. „Letadla jsou navržena tak, že pokud se odchýlí od své původní polohy, vrátí se do ní – a to díky tomu, co se nazývá pozitivní stabilita,“ vysvětlil Smith.
„Letadlo se nerozpadne ve vzduchu jen proto, že je turbulence,“ dodal k tomu letecký instruktor Mike Arman. „Můžeme se cítit nešťastně a nepohodlně, ale letadlo to rozhodně zvládne.“
Z informací shromážděných americkou vládní agenturou Federal Aviation Administration plyne, že v letech 2002 až 2012 kvůli turbulencím utrpělo zranění pouhých 76 lidí. Zpravidla šlo o cestující, kteří neměli zapnuté bezpečností pásy, a členy posádky.
Máte-li ale přesto z turbulencí obavy, vybírejte si sedadla nad křídly či v přední části letadla. A volte ranní lety. Ke klidu v oblacích se můžete dopracovat i pravidelnými „tréninky“ – stačí během jízdy autem zavřít oči (samozřejmě jen pokud neřídíte). Existují i různé speciální vzdělávací a terapeutické programy, které vás tohoto strachu mohou zbavit.
Zdroj: INSIDER