Výzkum Manchesterské univerzity možná překvapí spoustu rodičů. Ukázal totiž, že množství času, který tráví se svými dětmi, přispívá k jejich pokroku ve škole mnohem méně než společenské postavení rodiny.
Je úplně v pořádku, když berete budoucnost svých dětí vážně, věnujete se jim a učíte se spolu. Je tady ale k zamyšlení jedna věc. Podle Manchesterské univerzity totiž i přes snahu rodičů dochází ke zlepšení prospěchu dětí pouze v řádu jednotek procent. Důležitější pro ně je něco jiného...
Co nejvíc prospívá dětem?
Lin Ding z Manchesterské univerzity analyzovala data více než 8 000 britských dětí ve věku 7 a 11 let. K tomu pracovala s hodnocením jejich učitelů, kteří zaznamenávali pokrok dětí v matematice a kreativních předmětech. Dalším faktorem bylo množství času, který rodiče strávili se svými ratolestmi při různých aktivitách.
Ukázalo se, že čas, který rodiče věnovali pomoci s učením matematiky, nebo dětem četli či chodili společně do knihoven, jim sice prospívá, ale jen v zanedbatelné míře. Tyto děti byly pouze o několik procentních bodů lépe hodnocené ze strany učitelů.
Třeba sedmileté děti, kterým rodiče každý den pomáhali s matematikou, měly pouze o 1,8 % vyšší šanci být lepší než průměr. A pokud jde o kreativní předměty (umění, design a hudba), tak 28 % dětí z nejvyšší společenské třídy bylo hodnoceno nadprůměrně, ve srovnání se 14 % dětí, jejichž rodiče pracují manuálně.
Vliv rodičů na prospěch dětí
Překvapivé také je, že čas strávený aktivitami s dětmi neměl žádný vliv. A co tedy nejvíc pomůže dětem ve vzdělávání? Vlastně jsme to už naznačili v předchozích řádcích. Je to věc, na jejíž změnu či zlepšení je v dané chvíli možná již pozdě - společenský status rodiny.
Je to tak. Podle studie Manchesterské univerzity čas, který rodiče strávili tím, že dětem pomáhali s matematikou, výtvarným uměním a hudbou, neměl z pohledu hodnocení učitelů téměř žádný vliv na jejich pokrok ve škole.
„Vliv různých rodičovských aktivit je mnohem méně významný než třída, příjem a úroveň vzdělání rodičů," komentovala výsledky studie Lin Ding z Manchesterské univerzity. A dodává, že příjem rodiny má větší vliv na výkon dětí v základních než v kreativních předmětech.
Důležitá je kvalita rodičovství
„Relativní nevýznamnost rodičovských aktivit může být způsobena tím, že vysoká frekvence rodičovských aktivit nemusí nutně odpovídat vysoké kvalitě rodičovství. Metoda a kvalita rodičovství mohou být zásadní. Například všichni rodiče z různých sociálních vrstev mohou svým dětem číst, ale výběr materiálů ke čtení a vysvětlení, které čtení přináší, se mohou lišit," vysvětluje odbornice.
Rodiče ze střední třídy mohou mít pokročilejší vzdělávací metody, které jejich děti lépe zapojí do učení, zejména tím, že jim pomohou adaptovat se na školní prostředí dříve. A rodiče z nižší třídy mohou být více nakloněni zaměřit se na pomoc s učením pouze v případě, že jejich děti mají s něčím problémy.
A pokud se domníváte, že jde o ojedinělou studii, která nemusí platit ve všech případech, pravdu máte jenom částečně. Podobné výsledky ohledně "neúčinnosti" pomoci s učením představila loni také Pensylvánská státní univerzita...
Zdroje informací:
Phys.org: Study finds parental help with homework has no impact on student achievement
Manchester.ac.uk: Parental help with schoolwork does little for children’s academic progress