Možná, že i vaše děti mají online výuku. A možná ji ještě nějaký ten „pátek“ mít budou. Online výuka má spoustu kladů, avšak jeden zásadní nedostatek. Učitel zkrátka nedokáže při online výuce pozornost všech dětí, natož ověřit, zda a jak dané látce děti porozuměly. Jak mohou pomoci rodiče?
Byla jsem svědkem online výuky žáků páté třídy. Paní učitelka poslala předem do mailů rodičů poznámky k danému tématu a šablonu, do které si děti při výuce měly samy doplnit právě získané informace. Následujících 45 minut výuky probíhalo takto:
Online boj
Nejprve si paní učitelka ověřovala, zda už se připojily všechny děti, protože některé se opozdily a jiným zase kolísalo připojení. Jeden žák jí začal vehementně vysvětlovat, že nemá právo ho nutit, aby si zapnul videokameru, protože tím porušuje GDPR. Posléze se k jeho podnětu přidali další 3 žáci. V dalších minutách paní učitelka dětem trpělivě vysvětlovala, že si budou na obrazovce ukazovat společně to, co tam dopsaly, ona i děti, a tedy potřebuje, aby měly zapnutou kameru proto, aby věděla, zda to mají správně, případně je mohla opravit. Nakonec ale rezignovala a řekla, že kdo nechce mít zapnutou kameru, ať nemá, a pokud to bude mít špatně, tak je to jejich odpovědnost tedy.
Vlastní výklad učiva
Vysvětlování učiva trvalo asi deset minut. Pak začala interakce dětí, kdy měly ukazovat paní učitelce, zda to mají správně, na co přišly, diskuse proč takto „ano“ a naopak proč takto „ne“. Z celkem 21 dětí obrázek paní učitelce ukázalo a bylo ochotno s ní diskutovat, proč to mají tak, či onak, 16 dětí. Po dalších, přibližně deseti minutách byla diskuze ukončena a paní učitelka začala vysvětlovat další úkol na procvičení formou hry. Děti se měly možnost ptát. Minutu před koncem hodiny se paní učitelka s dětmi rozloučila a nabídla jim pomoc online přes skype či messenger individuálně.
Pomoc rodičů
Jak sami vidíte, zajistit pozornost dětí po celou dobu online výuky je opravdu velmi obtížné. Probrat látku, kterou má paní učitelka připravenou, je téměř nemožné. Na nás rodičích pak je, abychom dětem vysvětlili, jak je důležité spolupracovat a využít daný čas. Pokud podporují rodiče „nezapínání kamery“ u výuky, pak prosím, přijměte i fakt, že odpovědnost za to, že se děti danou věc naučí, nesete z valné části vy.
Nejen proto, co zmiňovala paní učitelka – tedy kontrola a opravy, aby se dítě naučilo vše správně a vědělo hlavně i „proč“. Navíc bylo naprosto zjevné, že děti u online výuky, které neměly zapnutou kameru, hrály hry na mobilu, odcházely od počítače apod.
Kontrola úkolů
Většina učitelů dává úkoly na nějaké úložiště. Rolí rodiče je to, aby zkontroloval, že dítě má úkoly hotové. Rodič je nemusí je s dítětem dělat, opravovat, avšak je třeba pohlídat, že dítě úkoly vypracovává. Tato důslednost pomůže tomu, aby děti neztratily naučené mechanismy povinností. Jestli bychom se v dané situaci výuky/ne-výuky opravdu měli něčeho bát, pak je to právě zlenivění, to, že děti ztratí možnost učit se povinnosti - „jdu do školy, to je moje práce“. Pokud chcete svým dětem co nejvíce pomoci, buďte důslední. Je to jediná cesta, jak tuto situaci zvládnout bez úhony.
Sylvie Samsonová se dvanáct let specializuje na práci s dětmi, posledních sedm let je ředitelkou partnerské a rodinné poradny SPOLU v Brně, kde díky unikátnímu systému mediačních technik spolu s neurolingvistickým programováním dosahuje skvělých výsledků v rodinné i párové terapii. Je také autorkou knihy SPOLU partnerský manuál a NAJDU TĚ seznamovací manuál.
Se Sylvií připravujeme poradnu o tom, co vás trápí. Veškeré dotazy i starosti pište na redakce@lifee.cz