Občas to přijde jako blesk z čistého nebe. Vaše dítě, které dosud radostně chodilo na kroužek nebo do školy, najednou po ránu pofňukává, předstírá nemoc a dělá vše pro to, abyste ho nechali doma. Proč bychom jako rodiče měli v takové chvíli zbystřit a jak situaci řešit, prozradila zkušená koučka Sylvie Mobagi.
Podobný problém řeší v těchto dnech i Petra. Její devítiletý syn každý čtvrtek tvrdí, že je mu špatně a bolí ho bříško. "Chvíli mi trvalo, než jsem si všimla té pravidelnosti. Pak mi došlo, že ve čtvrtek chodí se třídou na plavání," poukazuje maminka.
Se synem se snažila mluvit, ale moc jí toho zatím neřekl. "Tvrdí, že ve škole je všechno v pořádku. Já si jsem ale jistá, že tam nějaký problém bude a týká se právě toho plavání," ozřejmuje Petra.
Co radí koučka Sylvie Mobagi?
Zaměřte se na důvod. Proč syn chodí nerad plavat? V čem konkrétně to vězí? Bojí se vody? Lokl si vody? Nemá jistotu ve vodě? Nebo se cítí špatně, protože spolužákům to jde lépe? Nebo se necítí dobře, protože některý bezva spolužák se mu posmíval za „velké nohy/malé nohy…“ nebo za plavky? Stalo se něco v šatně/převlékárně mezi žáky?
Pokud dítě předstírá, že je mu špatně, tak má důvod. Přijít na něj není snadné, ale zásadní. Bez toho, aniž bychom znali důvod, se nepohneme z místa. Se synem si sedněte, promluvte, ptejte se, jak co probíhá. Cílem je zjistit, co konkrétně mu na tom plavání vadí. A pak s tím můžete pracovat.
Někdy si to děti samy nechtějí přiznat, že se třeba stydí před spolužáky. Někdy se bojí rodičům svěřit, že se jim někdo posmíval, protože se kvůli tomu cítí špatně. Proto buďte trpěliví. Pamatujte, když vydržíte klidní a budete mluvit vlídně a ptát se, tak se důvod dozvíte. Potom už zbývá jen vymyslet, co s tím. Můžete se zkusit zeptat také vyučujícího, který děti na plavání doprovází, zda si není vědom něčeho, co by mohlo synovi vadit. Pomůže vám to lépe se ho doptat na detaily.
Sylvie Mobagi vystudovala aplikovanou psychologii a párovou terapii na University of Maryland. Nyní na téže škole dokončuje doktorský program psychologie. Už dvanáct let se specializuje na práci s dětmi, posledních sedm let je ředitelkou partnerské a rodinné poradny SPOLU v Brně, kde díky unikátnímu systému mediačních technik spolu s neurolingvistickým programováním dosahuje skvělých výsledků v rodinné i párové terapii. Je také autorkou knihy SPOLU partnerský manuál a NAJDU TĚ seznamovací manuál.