Někteří lidé se nevejdou do tradičních škatulek určujících pohlaví a jsou třeba nebinární. Jak o tomto složitém tématu mluvit s dětmi, radí zkušená psychoterapeutka Sylvie Samsonová.
S dítětem bychom se od určitého věku měli bavit o všem, co ho zajímá. Pokud už se „odváží“ zeptat, neměli bychom my rodiče jeho dotaz podcenit a mávnout nad ním rukou. Možná danou věc zahlédlo na internetu, možná někdo z jeho okolí o tom vyprávěl, někdo to možná prožíval a možná i samo dítě pak začne uvažovat, zda a jak to má samo se sebou.
Co radí psychoterapeutka Sylvie Samsonová?
Jak dětem vysvětlujete homosexualitu? Nebinaritu vysvětlete stejně. Každý z nás je originál, každý jsme jedinečný takový, jaký právě jsme, ani menší, ani větší, ani chytřejší, ani hloupější. V tom tkví jedinečnost každého z nás. Každý z nás má na tomto světě svůj úkol, nikdo na světě se nenarodí „jen tak“, buď se má naučit něco sám, zvládnout něco vlastními silami, nebo má pomoci učit druhé.
Někdy jsou lidé zbytečně přísní a konzervativní a potřebují všechny dát „do krabiček“, ale to nejde. Je to stejné, jako když Jeníkovi ze třídy jde skvěle běh, ale v matice je to přesně naopak. Naopak Hance může jít skvěle matematika, a zase má potíž naučit se plavat. Každý z nás vyniká v něčem jiném. Pokud se někdo necítí dobře ve svém těle, tak jen on sám ví, proč tomu tak je a co mu vadí.
Aby lidé mohli a bylo jim dovoleno změnit své pohlaví oficiálně (od operací přes identitu), musí projít mnohočetnými testy a vyšetřeními. Pokud by si na to někdo „jen hrál“, aby byl zajímavý, přišlo by se na to. Tuto poslední větu bych určitě dětem zmínila, přeci jen třeba v období dospívání děti hledají „v čem zaujmout okolí“ a mnohdy právě v tomto věku si některé věci mohou vsugerovat. Určitě bych se dítěte zeptala, kde k této informaci přišlo, kde se řešila, co se o ní už dovědělo a zda má názor na tuto věc. Jako vždy u všeho ohledně dětí doporučuji i zde – nejprve se potomka ptát a pak vysvětlovat.
Kdo je Sylvie Samsonová: Déle než dvanáct let se věnuje práci s dětmi, zejména těmi, které mají některou ze specifických poruch učení. Posledních osm let je navíc ředitelkou partnerské a rodinné poradny SPOLU v Brně, kde díky unikátnímu systému mediačních technik spolu s neurolingvistickým programováním dosahuje skvělých výsledků v rodinné i párové terapii. Je také autorkou knihy SPOLU partnerský manuál a NAJDU TĚ seznamovací manuál. Více na webu www.sylviesamsonova.cz a eshop.sylviesamsonova.cz.