Rčení, že chybami se člověk učí, je sice oblíbené, ale někdy ho příliš vážně nebereme. Často na děti klademe vysoké nároky a chyby jim netolerujeme. Vědci přitom upozorňují, že děti chybovat potřebují, aby se posunuly dál.
Dokonalost a skvělé výsledky dětí nejsou tím, co by pro nás mělo být nejdůležitější. Učení se z chyb a omylů je totiž stejně podstatnou součástí jejich vývoje.
Nenechte se oklamat: Nejúčinnější ochranou spotřebitelů je finanční vzdělávání
Honba za výsledky
Dnešní společnost tlačí na děti, aby byly pokud možno dokonalé, dosahovaly skvělých výsledků a dostávaly se na prestižní školy. I rodiče touží po tom, aby si jejich dítě vedlo co nejlépe. Proto se dohadují s učiteli, nutí děti k drilu v učení, a někdy dokonce udělují tresty za neúspěch.
Proč je tak důležité se z chyb poučit
Pokus a neúspěch při získávání odpovědí je však při učení velmi užitečný. Tím, že děláme chyby, se o sobě dozvídáme něco nového. A většinou nás posouvají dál. Poučení se z chyb navíc rozvíjí náš úsudek. To ostatně potvrzují studie, které zjistily, že učení se z chyb vzdělávání spíše posiluje, než by ho brzdilo.
Poučení z chyb posiluje úsilí a motivaci
Carol Dwecková, profesorka ze Stanfordské univerzity, se dlouhodobě zabývá chybováním. Zjistila, že studenti, kteří byli chváleni za úsilí, pracovali velmi tvrdě, přestože udělali spoustu chyb. Ti, kteří byli chváleni za chytrost, viděli chyby jako neúspěch. Při testování inteligence vyšlo najevo, že děti chválené za úsilí se zlepšily o 30 %, zatímco dětem chváleným za inteligenci klesla o 20 %.
„Pokud chodíte na hodiny, které jsou příliš snadné a neustále je zvládáte, pak z toho pravděpodobně nedostanete tolik jako někdo, kdo bojuje, ale dokáže držet krok,“ řekl pro web Sciencedaily.com Robert Wilson z Arizonské univerzity.
Jak zacházet s chybováním dětí
Když jsou děti chváleny, je vhodné se zaměřit na to, v čem jsou dobré, a posílit tak jejich silné stránky. Děti by měly vědět, že se od nikoho dokonalost neočekává, že chybování je lidské a je důležité se z něj poučit. Přiznat si chyby a umět je pojmenovat je zásadní a děti by za to měly být pochváleny. Stejně tak za to, když se z nich poučí a překonají překážku. Měly by se ale dokázat omluvit druhým, pokud jim jejich chyba ublížila.
Zdroje informací:
rootsofaction.com
scientificamerican.com