Přemýšleli jste někdy nad tím, kdy se s dětmi bavit o „zakázaných“ tématech, jako je smrt, strach, alkoholismus či zdravotní postižení? Dospělí lidé se zpravidla těmto tématům spíš vyhýbají, než aby je vyhledávali. Žádné z nich není totiž bráno všeobecně jako „pozitivní“, proto se velmi často rodiče „bojí“ právě o těchto tématech mluvit i se svými dětmi.
Kdo jiný lépe a taktněji právě tato témata může vašim dětem předat, než vy sami? Jasně, že to můžeme nechat na učitelích, to je ještě ten lepší případ, ale také pak může dojít k tomu, že vaše dítě nebude například nic vědět o zdravotním postižení a nějací „super kamarádi“ mu toto téma vysvětlí tak, jak rozhodně chtít nebudete.
Komunikace je vazba
Ze svého dětství víte dobře, že v každé třídě či škole se vždy najde pár takových „kámošů“, kteří pro svoji zábavu mnohdy až děsí ostatní děti vymyšlenými historkami, a jedinou obranou dítěte v takové chvíli je, že bude mít vědomosti od vás. Jednak mu vysvětlíte vše, co potřebuje k danému tématu vědět, dále tím prohloubíte důvěru mezi vámi a dítětem, protože bude vědět, že se může zeptat na vše, i na smrt či zdravotní postižení.
Čím dříve, tím lépe
A nyní zpět k hlavní otázce, v kterém věku se o těchto tématech začít bavit? Moje doporučení zní, čím dříve, tím lépe, nejpozději bychom měli začít s dítětem postupně mluvit o těchto širších tématech po třetím roce věku. Může se stát, že vám doma umře pejsek či morčátko a vašemu dítěti budou v té chvíli dva roky, tak mu samozřejmě nebudete nic zastírat, ale taktně a vzhledem k jeho věku mu smrt vysvětlíte.
Určitě vám nechci podsouvat, co máte svým dětem říkat, protože mám za to, že každý rodič nejlépe ví a zná svoje dítě, tedy nejlépe stanoví hranici toho, co dítě je a není schopné v daném věku zpracovat za informace. Ale pro ty z vás, kteří by nějakou inspiraci uvítali, tak za mě si myslím, že pro malé děti, řekněme ve věku do 5 let, je vhodné použít například vysvětlení, že už se ze zvířátka stal anděl, který na nás teď bude dávat pozor a dohlížet na nás z nebíčka, že je z něj krásná hvězda na obloze, které můžeme každý den zamávat a vzpomenout si na ni.
"Zakázané" situace
Vhodné je také využít něco, co například během dne uvidíte v okolí, v televizi, v časopise… Zase uvedu názorný příklad, pokud například uvidíte v časopise obrázek člověka na invalidním vozíku, hned máte téma, které můžete nakousnout, ukázat dítěti ten vozík, vysvětlit mu k čemu slouží a třeba z jakých důvodů se může právě na invalidním vozíku ocitnout každý z nás. Když dítě položí otázku, na kterou nebudete znát odpověď, tak mu řekněte, že si to musíte zjistit, že to také v tuto chvíli nevíte.
Mluvme s našimi dětmi o všem, připravme se na otázky, které mohou položit, a přiměřeně věku dítěte použijme odpovědi. Čím více se děti dozvědí od vás právě o těch „tabu“ tématech, tak nejenže získají rozhled, ale zároveň si vy připravíte půdu na dospívání, tedy období, kdy se naše děti ne úplně rády a ne úplně se vším svěřují.
Sylvie Samsonová se dvanáct let specializuje na práci s dětmi, posledních sedm let je ředitelkou partnerské a rodinné poradny SPOLU v Brně, kde díky unikátnímu systému mediačních technik spolu s neurolingvistickým programováním dosahuje skvělých výsledků v rodinné i párové terapii. Je také autorkou knihy SPOLU partnerský manuál a NAJDU TĚ seznamovací manuál.
Se Sylvií připravujeme poradnu o tom, co vás trápí. Veškeré dotazy i starosti pište na redakce@lifee.cz.