Časopis Playboy má v kulturní historii zvláštní místo. Jeho zakladatel Hugh Hefner je označován za nechutného predátora, který prý profitoval ze zneužívání žen, s nimiž zacházel "jako se zvířaty". Na druhou stranu se na stránkách časopisu objevovaly rozhory s lidmi jako Martin Luther King, Jr., nechyběla díla Vladimira Nabokova či Raye Bradburyho. My se ale zaměříme na méně kontroverzní věc, a to sice na logo bílého králíka. Jaká je jeho historie?
Spousta lidí si určitě kladla otázku, co má společného králík s pánským časopisem... Šlo o kombinaci obchodní taktiky, částečné náhody a vtipu ilustrátora.
Zrod magazínu Playboy
Časopis Playboy byl na trh uveden v roce 1953. Od základů byl navržen tak, aby nabízel zábavu pro jasný okruh spotřebitelů. Jinými slovy, šlo o chlapský časopis plný přehnaných stereotypů, ale s trochou zdviženého obočí. Ukazoval svobodné, bohaté a elegantní mládence, které pronásledovaly zástupy žen...
Proč si ale o takovém životě nepřečíst? Představit si, jak by vypadal splněný sen, měla umožnit skupinka umělců, kreativců a obchodních partnerů. Součástí týmu byl i umělecký ředitel Arthur Paul. Ten navrhl logo jelena, které bylo možné spatřit na konci každého článku. Časopis se totiž tehdy jmenoval Stag Party (v překladu "rozlučka se svobodou"). Z toho později vznikl králík, který dostal rovnou smoking. Tím se měli zesměšnit příliš zdvořilí měšťáci.
Zvířata z Playboye
Králík nebyl úplně prvním a jediným adeptem na logo Playboye. Uvažovalo se i nad jinými "hravými" zvířaty. Králík však zvítězil hlavně kvůli tomu, že je velmi aktivní. Všichni určitě víme, jak jsou samci neodbytní a kolik dokáží za svůj život zplodit potomků. Je tady ale ještě jedna nejasnost.
Skutečně jde o králíka, nebo měli autoři spíše na mysli zajíce? Ve spoustě článků najdeme výraz králík, jenomže by mohlo jít i o zajíce. Tuto záhadu rozlouskl sám Hugh Hefner. Podle něj může jít o zajíce i králíka. Oba jsou stejně výkonní a plní života...
Ikony popkultury
Během velmi krátké doby se logo s bílým králíkem/zajícem stalo neodmyslitelným poznávacím znakem Playboye a také originální image celého časopisu. Arthuru Paulovi vyneslo vytvoření loga post viceprezidenta časopisu. Na této pozici vydržel do roku 1982.
Pak se začal věnovat přednášení a práci na různých projektech, mezi které patří například Chicagský filmový festival. Zemřel v roce 2018, rok po Hefnerovi. Časopis a logo ale žijí dál. I po mnoha letech dokazují, že jsou trvalými a odolnými ikonami popkultury.
Zdroje informací:
Wikipedia.org: Playboy
Grunge.com: Why The Playboy Logo Is A Rabbit