Každý rok patří druhý říjnový čtvrtek připomínce jednoho z našich nejdůležitějších smyslů. Mezinárodní den zraku vyzdvihuje význam zdravých očí a poukazuje na rizika spojená s jejich onemocněními. Problémy se zrakem totiž rozhodně nejsou pouze o krátko či dalekozrakosti. Péče o zrak by se měla stát pravidelnou součástí naší rutiny v rámci dodržování zdravého životního stylu. Obzvlášť v dnešní době, kdy mnozí z nás tráví denně dlouhé hodiny koukáním do monitorů. Odbornice na optometrii nám poradila, jak můžeme unaveným očím ulevit.
Svíticím displejům, monitorům a obrazovkám se v dnešní době vyhýbáme jen těžko. Dnes tedy více než kdy jindy bychom neměli zapomínat na citlivost našich očí na umělé světlo. „Pokud při své práci trávíte dlouhý čas před obrazovkou počítače, zkuste si vzpomenout na těchto pár zásad,“ doporučuje Kristýna Štěbetáková, optometristka z optiky Alensa.
· POUŽÍVEJTE BRÝLE
Pokud jste nositeli brýlí, používejte je VŽDY při práci, čtení nebo dívání se do obrazovky počítače, mobilu nebo televize. Současně se ujistěte, že je používáte správně.
· ČASTO MRKEJTE
Častým mrkáním zvlhčujete povrch oka. Pokud to nestačí, použijte oční kapky.
· UPRAVTE SI VLASTNOSTI MONITORU
Zvažte nastavení jasu, kontrastu, barevné teploty a velikosti textu. Můžete tak výrazně ulevit svým očím.
· SPRÁVNÉ OSVĚTLENÍ
Umístěte obrazovku svého počítače tak, abyste se vyhnuli oslnění, používejte antireflexní vrstvy.
· NASTAVTE OBRAZOVKU POČÍTAČE
Monitor by měl být mírně pod úrovní očí. Doporučené umístění je 15–20 stupňů. Obrazovka počítače má být od očí vzdálená 50–66 cm.
· DOPŘEJTE SI PŘESTÁVKY
Dodržujte pravidlo 20–20–20. Každých 20 minut se dívejte alespoň 20 sekund na objekt vzdálený 20 metrů (tedy do dálky).
Péče o zrak nejen Čechů, ale i celosvětově, v posledním období zaostává. Přibližně 285 milionů lidí na světě trpí nějakým problémem se zrakem. Přitom přibližně 80 procentům těchto případů se dá včas předejít. „Péči o zrak jistě není radno podceňovat. Stejně tak jako výběr správných prostředků pro jeho korekci. Ať už jste zastánci klasických brýlí nebo spíše čoček, vždy je vhodné poradit se před jejich zakoupením s odborníky, kteří dokáží všechny potřebné parametry změřit,” doplňuje Kristýna Štěbetáková.
Zákazníci kamennou prodejnu oceňují
Společnost Alensa má v Česku v prodeji čoček a brýlí už dlouholetou tradici. „Firma vznikla na přelomu roku 2005 a 2006. Simona Kijonková, známá podnikatelka a manželka zakladatele Alensy Jaromíra Kijonky, nosila kontaktní čočky a požádala svého partnera, aby je šel vyzvednout. Svého času bylo potřeba do optiky osobně dojít, přinést recept, složit zálohu a počkat týden až dva, než čočky fyzicky dorazí a znovu zajít do optiky a čočky osobně vyzvednout. Jaromír měl pocit, že to je zbytečně složité a přemýšlel, jak by to šlo jednodušeji. Rozhodl se tedy založit e-shop, kde by prodával kontaktní čočky za výrazně nižší ceny, a navíc s mnohem rychlejším dodáním a pohodlnějším procesem pro zákazníky,“ prozradil Petr Langer, manažer komunikace společnosti Alensa.
Od té doby rozšířila Alensa nabízené produkty o dioptrické či sluneční brýle a z čistě onlinového prostředí se přesunula také do kamenných poboček. Ta v Lazarské ulici v Praze dokonce nedávno obdržela ocenění v rámci soutěže Visa Czech Top Shop.
„Prodejna skvěle kombinuje kvalitní osobní přístup k zákazníkovi s možnostmi pohodlného výběru zboží na internetu. Inovativní řešení, široká nabídka, čistý design, nápomocný personál i moderní způsoby placení jsou přesně ty parametry, které v rámci soutěže Visa Czech Top Shop oceňujeme a které tato prodejna splňuje na jedničku,“ říká Josef Kunčar, který je ve společnosti Visa zodpovědný za vztahy s obchodníky.
Visa Czech Top Shop hledá a hodnotí zákaznickou zkušenost v kamenných prodejnách po celém Česku i napříč nejrůznějšími odvětvími prodeje. Každý měsíc ocení jednu prodejnu, která postoupí do velkého finále. Konečných 12 finalistů se na konci ročníku utká o titul nejlepší kamenné prodejny roku. „Je mnoho důvodů, proč jsou soutěže, jako je tato, tolik důležité. Ukazují nám, že klasické obchody nejsou o tom si jen někde vybrat zboží, a to si odnést domů. Je to stále více o tom zažít příjemnou interakci, něco se dozvědět, dobře se orientovat a moci pohodlně zaplatit. Věřím, že k tomu obchodníky dobře motivujeme a ukazujeme možné cesty,“ dodal Josef Kunčar.