Už třetí měsíc v řadě přemýšlím, jestli mám koupit jídlo, nebo hygienické vložky. Zítra mě čeká důležitá schůzka, ale jak ji zvládnu, když nemám žádné pomůcky? Dokážete si představit, že byste si každý měsíc museli pokládat podobnou otázku a rozhodovat, co z nezbytných věcí si můžete dovolit? Tisíce žen a dívek u nás čelí právě takové volbě, ale často také nedostatku empatie nebo ochotě tento problém veřejně řešit. Naštěstí díky osvětě a různým iniciativám zaměřeným na dostupnost menstruačních pomůcek se situace pomalu mění k lepšímu. Právě s takovou kampaní přišel letos na jaře obchodní řetězec Tesco.
Mě to naštěstí nepotkalo, ale vím, že na některých školách se pořádají sbírky pro potřebné. – Je pravda, že anketa mě přinutila přemýšlet nad tím, že to je věc, kterou žena neovlivní a musí na ni vynakládat další výdaje, tudíž se mi líbí, že v jiných zemích jsou menstruační pomůcky osvobozené od daně. – Na menstruační pomůcky mi sice ještě peníze zůstávají, ale cítím značný diskomfort, když musím vybírat ty nejlevnější, abych za něco, co žena potřebuje, neutratila více peněz, než si mohu dovolit. – Bohužel se mi to stalo a musí to být strašné. Kamarádka měla týden do výplaty a přišla si za mnou půjčit vložky. Chuděra tam měla vatu, dala jsem jí balíček.
Tento odstavec zahrnuje autentické výpovědi žen z průzkumu, který letos na jaře provedl magazín žena-in.cz, aby upozornil na problematiku menstruační chudoby. Výpovědi reflektují různé zkušenosti a pohledy – některé ženy naštěstí tento problém nezasáhl, jiné však čelí finančním omezením, kdy musí volit levnější pomůcky, nebo dokonce hledají pomoc u přátel. Cílem průzkumu bylo přiblížit, jak menstruační chudoba reálně ovlivňuje každodenní život a finanční situaci žen, a podpořit diskuzi o možných řešeních.
Z průzkumu vyplynulo, že 3 % žen utratí více než 250 korun za menstruační potřeby měsíčně. Do částky 250 korun se vejde necelých 40 %, do 150 korun 28,6 % a zbytek cenu neřeší. Cena, kterou ženy za menstruační potřeby platí, vadí 57 % zúčastněných. Zároveň necelých 50 % respondentek uvedlo, že si menstruační potřeby pořizují v nižší cenové kategorii. Téměř 10 % odpovídajících se někdy ocitlo v situaci, kdy neměly na nákup menstruačních potřeb peníze, a skoro 10 % má nějakou takovou ženu ve svém okolí.
Autorky průzkumu se dále zajímaly, zda by ženy uvítaly sníženou nebo nulovou sazbu DPH na menstruační potřeby. Drtivá většina, konkrétně 86,4 %, by to uvítala. O skutečnosti, že v jiných státech Evropské unie je sazba DPH na menstruační pomůcky nižší než u nás, nebo dokonce nulová, vědělo 37,4 % zapojených, více než polovina o tom neměla tušení a 10 % odpovědělo, že to nijak neřeší. 87, 7 % žen by dále chtělo, aby některý z obchodních řetězců zlevnil hygienické pomůcky o výši daně, tedy o 20 %.
Právě s takovou kampaní přišel letos na jaře obchodní řetězec Tesco, který nejen jako jeden z prvních u nás na problematiku menstruační chudoby poukázal, ale zároveň se rozhodl inspirovat ostatní prodejce tím, že snížil hygienické potřeby vlastní značky o hodnotu DPH.
„V naší společnosti si bohužel stále mnoho žen nemůže dovolit pravidelně nakupovat menstruační pomůcky a musí se uchylovat k náhradním řešením, jako je vata, noviny nebo látky ze starého oblečení. Taková improvizace nejen ohrožuje zdraví, ale zároveň ženy vylučuje z běžného života – omezuje je v práci, škole nebo společenských aktivitách. Tesco se rozhodlo na tento problém upozornit a otevřít prostor pro celospolečenskou diskuzi o menstruační chudobě, jako součást své dlouhodobé strategie diverzity a inkluze se zaměřením na genderovou rovnost,“ uvedla Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco Česká republika a ambasadorka kampaně. „Od října 2023 proto nabízíme na všech dámských zaměstnaneckých toaletách menstruační pomůcky značky Pro Formula zdarma. Zároveň jsme letos snížili ceny našich vlastních značkových hygienických potřeb o hodnotu DPH, čímž chceme inspirovat další společnosti k podobným krokům.“
Do průzkumu ohledně ceny menstruačních pomůcek a takzvané menstruační chudoby se zapojilo 823 čtenářů a čtenářek magazínu žena-in.cz. Více než 95 % tvořily ženy, ale na otázky odpovědělo i několik mužů. Nejčastěji byla zastoupena věková skupina 31 až 40 let (32,7 %), následovala skupina 41 až 50 let (28, 1 %) a třetí nejvíce zastoupenou věkovou skupinu byla 61 a více (15,3 %).
Nejen výsledky zmíněného průzkumu, ale také další iniciativy nám ukazují, že problém menstruační chudoby získává stále větší pozornost. Díky různým kampaním prodejců nebo dobročinných organizací se také začínají prosazovat různé kroky, jako jsou slevy nebo veřejná debata o možnosti úplného zrušení DPH na menstruační pomůcky. Inspirací mohou být například evropské země jako Španělsko, Skotsko či Maďarsko, kde právě nulovou sazbu DPH na menstruační pomůcky nebo jiné podpůrné programy, které ženám usnadňují přístup k těmto nezbytným potřebám, již zavedli.