Při výběru chleba je pro českého spotřebitele klíčový především jeho vzhled, čerstvost a samozřejmě chuť. První příčku v oblibě si s přehledem stále drží tradiční konzumní chléb. Tyto a další data vycházejí z exkluzivního průzkumu společnosti Tesco a Svazu pekařů a cukrářů v ČR realizovaného v souvislosti se zítřejším konáním profesního setkání Dny chleba a také národní soutěží Chléb roku, která znovu ocení nejlepší chleby Česka.
Spotřebitelský průzkum z května 2018 potvrdil, že Češi jsou ve výběru poměrně konzervativní, ale jednoznačně preferují čerstvost, kterou spolu s chutí jako klíčovou vlastnost chleba uvedlo přes 70 % dotázaných. Následovalo propečení (29,5 %), trvanlivost a složení (přes 26 %), přičemž to, z čeho je chléb vyroben, zajímá především vysokoškolsky vzdělané.
S čerstvostí jako alfou a omegou výběru souvisí i fakt, že 70 % respondentů uvedlo, že kupuje chléb nebalený, a to buď půlku (47,5 %), nebo celý pecen (44 %), přičemž 14 % z nich tak činní denně, 32 % obden a 31 % alespoň 2krát týdně. Balený a krájený chléb vyhledává přes 27 % spotřebitelů.
„Výsledky průzkumu ukazují, že Češi u chleba oceňují především jeho čerstvost a chuť. Přestože při výběru dominuje stále klasický konzumní chléb (Šumava), rychle roste poptávka po speciálních žitných, vícezrnných či celozrnných chlebech, za které spotřebitelé preferující zdravý životní styl neváhají připlatit. Třetina Čechů nakupuje chléb v pekařských speciálkách, což je pro náš obor i budoucnost pekařiny zvláště potěšující faktor,“ konstatuje výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR Ing. Jaromír Dřízal.
Místem nákupu je nejčastěji vybraný supermarket (téměř 63 %), něco málo přes 27 % spotřebitelů pak pro svůj chléb míří do pekařských speciálek. Poněkud překvapivě pak u obecných faktorů výběru spotřebitel řeší více původ chleba, resp. jeho výrobce (téměř 24 %) než cenu, která je hlavním kritériem výběru jen pro necelých
15 % konzumentů především z řad střední věkové kategorie a osob se základním vzděláním.
„Máme vlastní pekárnu na 46 obchodech, kde si chleba sami zaděláváme i pečeme. Na druhou stranu chlebový sortiment patří k nejvíce lokálním položkám v sortimentu pekařských výrobků. Momentálně spolupracujeme s několika desítkami lokálních dodavatelů. Vidíme, že zákazníci mají svoje specifické chutě, které se liší region od regionu. Uspokojit jejich potřebu nám pomáhají právě lokální výrobci a této spolupráce si velice vážíme,“ vysvětluje Jaroslav Heptner, specialista pekárenské výroby společnosti Tesco.
Co se týká skladování chleba, tam má český spotřebitel rezervy. V igelitovém sáčku, což je podle pekařských odborníků vůbec nejméně vhodný způsob skladování, jej uchovává přes 39 % dotázaných, následuje ukládání do tradičního chlebníku (35 %), až následně jej balí do plátna či utěrky (přes 8 %). Pouhých 7,5 % spotřebitelů pak chleba mrazí.
Nejčastěji je český konzument ochoten utratit za 1 kg, resp. pecen chleba částku mezi 21 – 30 Kč, do 50 Kč je pak ochotno utratit téměř 30 % dotázaných, zvláště těch s vyšším vzděláním.