Některé obaly postačí, abyste zjistila, jestli se jedná o blaf nebo kvalitu. Jinde se musíte trochu více snažit a zabrousit i k jiným zdrojům, než je uvedená tabulka hodnot na etiketě. Za požitek z chuti, kterou vám opravdu dobrá čokoláda poskytne, ale ta námaha navíc rozhodně stojí.
Díky svým pozitivním účinkům se čokoláda směle může zařadit mezi tzv. superpotraviny. V supermarketu v hordě značek, příchutí a taháků typu „vysoký obsah kakaa = nejlepší chuť“ je těžké vybrat tu správnou, dobrou a kvalitní čokoládu. Na co se tedy zaměřit?
Již zmíněná procenta nejsou zaručeným ukazatelem kvality. Jedná se o jeden z největších mýtů při výběru dobré čokolády. Kakaová procenta totiž neurčují objem kakaových bobů v tabulce čokolády, kterou už si nesete domů, ale jen objem hmoty. Kakaovou hmotou se rozumí směs kakaa a kakaového másla, tedy meziproduktů kakaového bobu. Přidané máslo čokoládu ředí, čímž se výsledná čokoláda stává tučnější, klesá procento zdraví prospěšných látek a na chuti také nezíská.
Důležité také je, jak se s kakaovými boby pracuje, než se z nich čokoláda stane. To nejspíš na etiketě neobjevíte, ale pokud máte energii, můžete to dohledat na internetu. Všechny značky jistě budou chtít zákazníky uchvátit, jakým způsobem se jejich čokoláda vyrábí, a tak pokud zrovna jejich kakaové boby byly ušetřeny průmyslových zásahů, šetrně praženy a poctivě umlety (což jim zanechává jejich přirozenou chuť a zdraví prospěšné látky), rády se o to se světem podělí.
Kvalitní čokoláda se vyrábí z velmi mála ingrediencí. Čím delší je seznam, tím je pravděpodobnější, že bude i nižší kvalita. Blafové čokolády jsou „obohacené“ o různá dochucovadla, stabilizátory a aromata, která mají suplovat nízký obsah kakaových bobů nebo jejich ne moc dobrou kvalitu.
Posledním bodem, kterým se můžete řídit, je cena. Neplatí automaticky, že čím dražší čokoláda, tím lahodnější, ale rozhodně to hraje určitou roli. Vyrobit kvalitní čokoládu něco stojí a péče o ni se samozřejmě v ceně promítne. Pokud toužíte po kvalitě, v supermarketu nejspíš nepochodíte. Ty, za vidinou co největšího zisku, odebírají spíše komerční a profláklé značky, aby mohly zavádět své slavné slevové akce. Cena kvalitní čokolády se pohybuje zhruba mezi 90 až 150 Kč.