Darování potravin potřebným probíhá v Česku především prostřednictvím tzv. potravinových bank. Loni se v potravinových bankách podařilo získat 1 209 785 kg potravin, pomohly měsíčně 63 000 lidí. „Naši odběratelé i přesto stále nemají tolik potravin, kolik by potřebovali. Potravinovým bankám chybí finance na jejich provoz,“ uvádí k tomu Věra Doušová, ředitelka Potravinové banky Praha.
Potravinové banky svou pomoc přitom neprovádí jen během známé Národní potravinové sbírky, ale průběžně, každý den, a tam, kde je třeba. Aktuálně se tak měsíčně přerozdělí prostřednictvím 110 odběratelských organizací více než 100 tun potravin.
Klíčovou činností České Federace potravinových bank je především získávání potravin, vedle toho také čistících a hygienických prostředků, oblečení a jejich následné rozdělování organizacím, které pečují o osoby v sociální nouzi.
Na podporu činnosti potravinových bank letos ministerstvo zemědělství dle slov ministra Mariana Jurečky poskytne v Národním dotačním programu celkem 29 milionů korun. Meziročně je to o sedm milionů více. Navíc od 1. ledna 2018 musí obchody s prodejní plochou nad 400 metrů čtverečních povinně darovat potraviny.
„Přijímáme všechny potraviny, které jsou vhodné ke spotřebě. Potraviny čerstvé nesmí přesáhnout datum spotřeby, potraviny trvanlivé můžeme přijímat i krátce po expiraci, u nich však provádíme atest kvality, aby nebylo pochyb o jejich nezávadnosti,“ přibližuje Věra Doušová proces výběru a výdeje potravin a dodává:
„Banka přijme potraviny, účetně je zavede do skladu a připraví, odběratelé jednou za týden telefonují a ptají se, které potraviny jsou k dispozici a objednávají je na konkrétní den a hodinu odvozu.“ Žadatelem o pomoc může být jakákoli organizace pečující o osoby v nouzi, kterou prověří a schválí předsednictvo Federace Potravinových bank.
Jakkoli se dárcem může stát i jednotlivec, fungování potravinových bank by se neobešlo bez spolupráce s velkými výrobci a obchodními řetězci. Největšími donátory jsou z výrobců například Ferrero, Unilever, Maybelline, Polabské mlékárny, Pragolaktos, Nestlé či Vitana. Z prodejních řetězců k nim patří především Tesco, pro které jsou potravinové banky dlouhodobým strategickým partnerem v boji proti plýtvání potravinami.
Dnes je celkem 132 obchodů této společnosti zapojeno do pravidelného darování potravin lidem v nouzi. Zároveň si všechny její obchody ve střední Evropě daly závazek, že do roku 2020 zapojí do spolupráce s potravinovými bankami.
Na přelomu června a července se pak navíc Tescu podařilo vyvinout iniciativu, kdy 1 % z prodeje více než 550 vybraných produktů ve všech jeho prodejnách ve střední Evropě bylo darováno na podporu aktivit potravinových bank v jednotlivých zemích. Společně s dodavateli a zákazníky se podařilo vybrat 2,8 milionu korun, z toho více než 648 000 Kč v České republice. Získané finanční prostředky budou moci být využity na provozní náklady potravinových bank.
Ačkoli se každoročně daruje více potravin, přibývá i těch, kteří pomoc potřebují. „Je důležité, aby se veřejnost zamyslela nad tím, že se na jedné straně jídlem v obrovském plýtvá, a na druhé straně na něj finančně nemají skupiny lidí jako jsou senioři, matky samoživitelky, pěstounské rodiny či hendikepovaní. Moc by nám například pomohli dobrovolníci, kteří by chodili pomáhat pravidelně, v tomto jsme ve srovnání se zahraničím pořád pozadu,“ doplňuje Věra Doušová.
Zdroj: Tisková zpráva