Herec Oskar Hes (25) na podzim vtančí na televizní obrazovky v pořadu StarDance. Jak bude ve své roli úspěšný, to podle mnohých předurčuje jeho rodinné zázemí - zesnulý táta Richard svého času sestavil nejznámější taneční skupinu u nás, Uno. V rozhovoru s tanečnicí Veronikou Lálovou a také se svou taneční partnerkou Kateřinou Bartuněk Hrstkovou odhalil Oskar všechna tajemství, která jeho taneční rodina ukrývá.
Herec a tanečník Oskar Hes (25) by mohl mít latinu a standard v krvi. Ale nemá. V pubertě naopak utíkal k hip hopu. "Měl jsem pocit, že je to vlastně trapné – taneční, latina, standard. Chtěl jsem dělat hip hop a chtěl jsem být ten hustý týpek. Říkal jsem si, že to vlastně není pro mě. Teď vidím, že to vlastně taky je hustý," vysvětluje letošní VIP tanečník ze StarDance v rozhovoru pro Lifee. Už na podzim se dozvíme, zda geny udělaly své a Oskar tančí ve stopách svého zesnulého táty Richarda.
Deprimující začátky Oskara překvapily
Oskare, Kateřino, přišli jste k nám z tréninku. Co jste trénovali?
Kateřina: Waltz a sambu.
Oskar: Jsme na začátku. Děláme základy a nahazujeme začátky nějaké choreografie. Už to začíná mít obrysy.
To člověka musí víc a víc těšit, je to tak?
Pořád je to dost deprimující. Pořád vtáčím nohy a dělám základní chyby. Pořád to nejde a člověk své chyby opakuje pořád dokola. To naštve. Když se potom s Kateřinou začínáme bavit o konkrétním tanci, choreografii a kostýmech, tak fantazie začne pracovat. Je to zajímavější a vzrušující.
Tobě – jako herci – je potom tanec bližší.
Je to tak.
Oskar Hes nemá rád standard
Dokázali byste už teď říct, jestli tě vás bude bavit víc latina nebo standard?
Oskar: Rozhodně latina. Standard je pro mě těžší. Člověk je pořád v rámu a je to nepřirozené. Latina je více uvolněná a jde z ní energie. Víc se tam toho schová. U standardu jde každý nášlap a každá linie vidět.
Kateřina: Standard je jednodušší v tom, že jsme víc v kontaktu a já můžu lépe vodit. Latinu člověk musí umět sám za sebe, protože tam se málo držíme. Standard je kontaktní, tělo na tělo, a můžu to míc více pod kontrolou. Jinak samozřejmě latinu miluju o mnoho víc. Do standardu si pouštím american smooth.
Oskare, zúčastnil jsi se také Roztančeného divadla. Který tanec tě tam bavil?
Tancovali jsme jen dva tance, cha-chu a quick step. Podařilo se nám tu soutěž vyhrát a bylo to super zábavné. Roztančené divadlo je podle mě demo verze StarDance. Je tam méně času, tréninky jsou méně frekventované, je jich méně a jsou kratší. Když jsme s Kateřinou měli první tréninky, tak trvaly sedm nebo osm hodin. Od rána do večera jsme řešili nášlapy. Říkal jsem si, proč musím tohle všechno absolvovat, proč to musím trénovat. Ale Kateřina to má krásně promyšlené a dobře ví, co je potřeba. Takže ano, někdy se vztekám, ale později mi to doteče.
Co je na StarDance nejnáročnější?
Těžké je pro mě vůbec to, že tancuji s někým. S Verčou jsme to v Roztančeném divadle měli více rozvolněné. Tady se jde více do hloubky, řešíme každý detail toho tance, proč a kdy vznikl. To mě moc baví, zároveň je velice náročné být neustále s někým – není to o mně. Jako mladší jsem tancoval hip hop, byl jsem ve skupině, ale nikdy jsem netancoval jeden na jednoho. Je pro mě náročné vůbec to, že to nemůžu pojmout po svém. Musím přijmout pravidla toho standardu a latiny, která jsou nekompromisní. Nejde to dělat jinak jako ve freestylu – kdy si každý dělá svůj feeling. Tady je to jasně dané.
V mládí mi tanec přišel trapný
Oskare, pocházíš z umělecké a taneční rodiny. Jak to že jsi nikdy netancoval?
Kromě Roztančeného divadla jsem opravdu netancoval. Nevím proč. Nějak jsem se k tomu nedostal. Mám strýčka, který má starší školu, Hes, která je v Česku věhlasná.
A tebe to nikdy netáhlo?
Ne. Měl jsem pocit, že je to vlastně trapné – taneční, latina, standard. Chtěl jsem dělat hiphop a chtěl jsem být ten hustý týpek. Říkal jsem si, že to vlastně není pro mě. Teď vidím, že to vlastně taky je hustý. Tanečníci jsou borci, mají všechna cvičení vymakaná a chce to roky a roky dřiny.
Rodiče tě k tanci nikdy netáhli? Vím, že hodně členů tvé rodiny tancovalo.
Aktivně už asi nikdo netancuje, ale strejda učí. Děda učil tanec celý svůj život, živilo ho to. Maminka i tatínek tancovali dlouho.
Bavili jste se vůbec doma o tanci? Museli jste být neustále v jednom kole.
Chodil jsem na umělecké zkoušky a maminku jsem také viděl na několika zkouškách. Viděl jsem ji také vystupovat. Pokaždé jsem to obdivoval. Ale když potom přišla maminka po osmi hodinách tance domů, tak nechtěla řešit napnuté špičky. Musela nás spíše vychovávat než řešit tanečky. Ale nikdo mě k tomu nenutil. „Dělej si co chceš, je to na tobě.“ Já jsem si k tomu cestu našel sám.
O čem dalším promluvili Oskar Hes a Kateřina Bartuněk Hrstková:
- Jak taneční soutěže probíhají v Americe a ve Vietnamu
- Jak s Oskarem trénují zvedačky
- Jaký tanec by si Oskar chtěl zatancovat
- Jak důležitá je pro ně hudba
- Jak Oskar přizpůsobil StarDance své herecké aktivity
Pilně trénující dvojici Oskara Hese a jeho taneční partnerku Kateřinu Bartuněk Hrstkovou si můžete prohlédnout v galerii pod článkem.