Menstruační chudoba. Problém, který každý měsíc v České republice trápí podle Ministerstva financí až 70 tisíc žen. Ty jsou pak vinou nedostatku peněz nuceny nahrazovat menstruační potřeby novinami, toaletním papírem, vatou nebo třeba rozstříhaným oblečením. Jeden z obchodních řetězců proto pro letošní rok snižuje ceny vybraných vložek a tamponů, aby si je mohly dovolit i ženy v nouzi.
Menstruační chudoba, tedy stav, kdy si kvůli nedostatku financí nemůžete dovolit klasické menstruační potřeby, které nahrazujete vším možným, je v Česku stále tak trochu tabu. Přitom se podle ministerstva financí týká desetitisíců žen. "Nejzranitelnější skupiny jsou matky samoživitelky a dospívající dívky z vyloučených lokalit," nechal se slyšet předseda České federace potravinových bank Aleš Slavíček, která dodává vložky a tampony do sociálních služeb.
Právě děvčata do 18 let, která teprve začínají menstruovat a je pro ně už samo toto období velmi náročné, tvoří až polovinu žen zasažených menstruační chudobou. Spousta z nich navíc pochází z rodin matek samoživitelek anebo již zmíněných vyloučených lokalit.
Sehnat tričko je snazší než levné vložky nebo tampony
Za dostupnost menstruačních potřeb pro všechny bojuje například Česká ženská lobby, která se z tohoto problému snaží udělat politické téma. Požaduje zejména snížení sazby DPH. "V Česku je jedna z nejvyšších, 21 procent. Od roku 2007 přitom Evropská unie umožňuje zařadit menstruační potřeby do jiné kategorie. Ve dvanáctiprocentní sazbě jsou časopisy, lístky do divadla, do zoo, ale ne menstruační potřeby, které potřebuje polovina populace každý měsíc, aby mohla vést důstojný život," posteskla si projektová manažerka lobby Diana Gregorová.
"Snížení DPH je dobrým prvním krokem k tomu, abychom bojovali proti menstruační chudobě, samo o sobě to ale nestačí. Chce to systémová opatření, aby se menstruační potřeby dostaly všem ženám, které je potřebují. Chceme, aby byly dostupné na školách, univerzitách, ubytovnách pro ženy bez domova a ženám z nízkopříjmových skupin," dodala.
To se snaží zajistit například spolek Sola, který už více než tři roky poskytuje prostřednictvím sociálních služeb vložky a tampony tam, kde je jich nedostatek. Když zajedete do Mostu nebo Litvínova, setkáme se s tím, že ženy jsou každý měsíc pět dní doma a místo vložek používají rozstříhaná trička. Sehnat tričko je totiž snazší než levné vložky nebo tampony," upozornila zakladatelka spolku Lucie Gregorová.
Levnější vložky a tampony v řetězci Tesco
Právě rozstříhané šaty se staly symbolem kampaně, kterou v těchto dnech rozjíždí v boji proti men
struační chudobě obchodní řetězec Tesco. Ten se rozhodl od května až do konce roku snížit o výši DPH ceny celkem čtrnácti menstruačních potřeb vlastní značky.
"Chceme takto pomoci ženám, které nemají každý měsíc dostatečné finanční prostředky na menstruační potřeby," ozřejmila generální ředitelka řetězce Katarína Navrátilová. "Tyhle ženy musí používat vatu, útržky novin, staré nastříhané oblečení, aby periodu zvládly. V důsledku toho tam vzniká spousta rizik, hlavně zdravotních, ale i sociálních a mentálních. Děvčata mohou být vyčleněná z kolektivu a zůstávají doma." Levnější vložky a tampony by měly být k dispozici ve všech kamenných prodejnách a také na eshopu.
"Věřím, že jednotlivé iniciativy jsou výkop, který dotáhneme dál a menstruační chudobu v České republice vymýtíme. Jsme bohatá a vyspělá společnost, která s tím umí zatočit," uzavřel odhodlaně Slavíček.