Nový idol mladých: Všechny generace jsou za posledních 2000 let stejné, tvrdí youtuber Lukefry

Lukáš Fritscher alias Lukefry
Zdroj: Se souhlasem Lukefryho
Lukáš Fritscher alias Lukefry promluvil o svém novém projektu na vlnách Českého rozhlasu.V roce 2025 bude Lukefry posluchače Českého rozhlasu vzdělávat v oblasti kyberbezpečnosti.YouTubový kanál Lukefryho odebírá 300 tisíc lidí a jeho videa mají téměř 72 milionů shlédnutí.Není divu, že mnozí považují Lukefryho za "druhého Kovyho" + 6 fotek+ 7 fotek

YouTuber Lukefry, občanským jménem Lukáš Fritscher, míří s novým projektem o kyberbezpečnosti na vlny Českého rozhlasu. V rozhovoru pro magazín Lifee.cz prozradil, jak se v čase vyvinula jeho tvorba a jak vlastně vnímá mladou generaci, která si jeho názorová videa pouští. V čem jsou mladí lidé jiní? Jak přistupují k práci a vztahům se zaměstnavatelem? A proč už se nestydí být influencerem? 

Veronika Nováková
Veronika Nováková 06. 03. 2025 05:00

Youtuber Lukefry (27), občanským jménem Lukáš Fritscher, má na svém stejnojmenném kanálu 300 tisíc odběratelů a jeho videa už mají téměř 72 milionů shlédnutí. A zatímco dříve točil spíše humorná videa, scénky a parodie s kamarády, teď se odlehčenou formou věnuje kritice televizní tvorby, ale také závažným politickým tématům - nebojí se rozebírat migraci, Evropské volby, škodlivost kouření, sexuální výchovu nebo válce na Ukrajině.

„Něco takového jsem chtěl dělat vždycky, jen jsem se trošku bál, že to nebude nikoho zajímat. Ale v okamžiku, kdy jsem si vybudoval nějakou komunitu lidí a větší jistotu v tom, co dělám, tak byli fanoušci ochotní jít za mnou,“ zamýšlí se v našem rozhovoru. „Já jsem si to oťukal, vyzkoušel a zjistil, že i vážnější témata můžu se svými fanoušky řešit. Dodalo mi to sebevědomí se do toho pustit.“ Není divu, že ho mnozí považují za „druhého Kovyho“.

Doporučené video: Slovníček kybermládeže

Youtuber Lukefry na Českém rozhlasu o kyberbezpečnosti

V jaké roli vás budou letos posluchači Českého rozhlasu poslouchat?
Přicházíme s novým projektem, který se zaměřuje na téma kyberbezpečnosti, což je jedno z hlavních témat, kterým se Český rozhlas aktuálně věnuje. Ten projekt se jmenuje Hackerka a má dvě části. Jedna z nich je hraný audio seriál pro mladou generaci, což je unikátní věc, která zde doposud nikde nevznikla. Zaměřuje se na příběh mladé slečny, která má hodně problémů ve svém skutečném životě a trochu z něj uniká do on-line světa. To s sebou nese poměrně temný příběh.

Pro jakou věkovou kategorii byste to doporučil?
Bavíme se o věkové kategorii 13 let a výš. Myslím, že nejvíc to bude bavit středoškoláky a vysokoškoláky, ale dovedu si představit, že si v tom něco najdou i jejich rodiče. K tomuto seriálu jsme připravili pětidílnou vzdělávací sérii, ve které hraji roli já. V ní se snažíme jednotlivé situace a pojmy zasazovat do kontextu, vysvětlovat a vzdělávat. Je to edukativní noha celého projektu.

Díky YouTube jsem ve své tvorbě svobodný

Známe vás jako youtubera, jak vnímáte svůj přerod do veřejnoprávního rozhlasu? Zvažoval jste tu nabídku?
Pro mě osobně je to už čtvrtý projekt s Českým rozhlasem. Už jsme společně pokryli témata mediální gramotnosti, první sexuální výchovy a finanční gramotnost. Kybernetická bezpečnost na to volně navazuje. Pro mě je to pokračování něčeho, co funguje, a je to zajímavé propojení mě, jako člověka z internetu, s veřejnoprávním médiem. Přijde mi, že si to nachází příjemný střet – Český rozhlas tomu dodává důvěryhodnost a jméno, já snad zase mladý pohled pro cílovou skupinu, která zatím v rozhlasu nemá pevné místo.

Neplánujete opustit YouTube a přejít do civilnějšího zaměstnání?
V tento okamžik jsem spokojený tam, kde jsem. Být reportérem byl můj sen, když jsem byl malý a když jsem nastupoval na vysokou školu, žurnalistiku. Chtěl jsem být televizním reportérem, spíše než rozhlasovým. Teď jsem naprosto spokojený tam, kde jsem. Tvořím svůj obsah, ve které mám svoji vlastní svobodu a témata, kterým se chci věnovat. Do toho přináším nějakou podcastovou nástavbu právě ve spolupráci s Českým rozhlasem.

Mladá generace nemá víc psychických problémů, tvrdí Lukefry

Jak byste vlastně popsal generaci vašich fanoušků, mladší dospívající? Pořád máme pocit, že nezastanou tolik práce, jsou více introvertní, mají psychické problémy…
Je hrozně těžké generalizovat. Každý mladý člověk je individuální a troufám si říct, že individuálnější než předchozí generace. Určitě zde máme velké nové fenomény – poprvé se ve větším mluví o duševním zdraví. Není to generace, která by měla větší psychické problémy, ale spíše se o nich nebojí mluvit a nebojí se to řešit. Je to generace, která je mnohem citlivější na work life balance, více si uvědomuje své hranice a to, co je v pořádku ve vztahu zaměstnanec – zaměstnavatel. Generace, která vyrůstala se sociálními sítěmi, tudíž s nimi umí lépe pracovat a je to součást jejich běžného dne. Vidíme zde také příjem informací, který je úplně jiný než u starších generací – prim tvoří sociální sítě a on-line média.

Takže?
Takže: jsou spíše takoví. Ale každý z nich je jiný a ve výsledku jsou vlastně všechny generace stejné jako za posledních 2000 let. Ta starší generace má vždycky pocit, že mladší je úplně jiná, línější a neschopnější. Ve výsledku je to jenom přirozený střet mezi generacemi.

Být influencer už není ostuda

Vaše tvorba se v čase hodně vyvinula, že? Teď se ubíráte publicisticko-zpravodajským směrem.
Je to přirozené. Něco takového jsem chtěl dělat vždycky, jen jsem se trošku bál, že to nebude nikoho zajímat. Ale v okamžiku, kdy jsem si vybudoval nějakou komunitu lidí a větší jistotu v tom, co dělám, tak byli fanoušci ochotní jít za mnou. Já jsem si to oťukal, vyzkoušel a zjistil, že i vážnější témata můžu se svými fanoušky řešit. Dodalo mi to sebevědomí se do toho pustit. Jsem člověk, který se pořád potřebuje posouvat dál, posouvat hranice a něco si dokazovat. Potřebuji sám sebe překonávat a jde to i tímto způsobem.

Změnil se podle vás v průběhu posledních let názor společnosti na slova influencer a youtuber?
Tím, jak se smývají hranice mezi on-line a off-line prostředím, tak se ze spousty herců a zpěváků stali současní influenceři. Takže přerod probíhá i opačným směrem. Už to není tak hanlivé slovo, jaké bylo kdysi. Pořád to slovo má trochu negativní zabarvení, ale já nejsem ve stavu, kdy bych se za to styděl. Je to práce, kterou dělám, můj denní chleba, a nemám pocit, že by na mě lidé kvůli tomu úplně koukali skrz prsty.

Myslím, že si společnost trochu uvědomila, že to slovo není pevná škatulka a každý takový člověk není stejný. Tak jako u herců, zpěváků, moderátorů – někoho máme rádi, někoho ne, a každý se věnuje jiným tématům. Úplně stejně to probíhá ve světě influencerů.

Na aktuální fotografie youtubera Lukefryho, kterého budeme moci pravidelně slýchat na vlnách Českého rozhlasu, se můžete podívat v naší fotogalerii.

Související články

Další články