Veronika Štěrbová, zakladatelka módního labelu Sophistic by Veronika, tíhla k módě odjakživa. Svou značku, která letos slaví už patnáct let od svého vzniku, pak staví hlavně na dokonalé komunikaci s klientkou a touze dopřát každé ženě luxus skvěle fungujícího kapsulového šatníku. Jak vypadá její módní vize a proč je důležité nejdříve každou klientku hlouběji poznat? To vše a mnohem více se dozvíte v našem exkluzivním rozhovoru.
V módě se pohybuje už více než 23 let, její vlastní značka Sophistic by Veronika pak letos slaví 15 let od svého vzniku. Energická módní návrhářka Veronika Štěrbová, kterou jsme navštívili v jejím půvabném mini studiu na pražských Vinohradech, nám v rozhovoru pro Lifee.cz prozradila, co ji táhne k módě, jak vypadá ten nejdokonalejší kapsulový šatník současnosti, ale i co patří k jejím osobním beauty libůstkám, kterými si udržuje svůj dokonalý vzhled.
Doporučné video: Rozhovor s módní návrhářkou Evou Vontorovou
8 klíčových kousků v šatníku podle Verniky Štěrbové
Vystudovala jste fakultu designu a umění, co nakonec rozhodlo, že jste si otevřela módní ateliér?
Mít vlastní značku, to byl takový můj dětský sen. Studia tak byla spíš logickým vyústěním mého směřování od dětství. Už při studiích jsem ale začala pracovat jako komerční návrhářka pro značku TimeOut, pro Alpine Pro, a tam se to právě rozhodlo. Tam jsem zjistila, že moje směřování je o tom, že chci dělat vlastní věci, mít vlastní brand a nechci se podřizovat filozofii jiné značky. Taky jsem tam trochu přičichla k fast fashion a chtěla zkusit jít vlastní cestou.
Vaše značka existuje už 15 let, změnil se v něčem koncept vašeho vnímání módy, kam se například od roku 2010 posunul váš vkus? Nebo se trendy příliš nezabýváte?Určitě zabývám. Když máte módní brand, tak se musíte neustále vyvíjet a posouvat a myslím si, že v módním průmyslu to ani jinak nejde. Ve chvíli, kdy zůstanete na jednom místě a stagnujete, přestanete být zajímavý pro zákazníka. Vývoj tam je tedy určitě velký. Na začátku byla značka Sophistic spíš o šatech pro zvláštní příležitost, dnes je o tom, že oblékám ženy na každý den a chci vidět své věci v ulicích, na konkrétních ženách.
Trendy nicméně sleduji, ale neřídím se jimi nijak dogmaticky. Když už mne nějaký trend ovlivní natolik, že ho zařadím do své kolekce, tak se mnou musí nějakým způsobem souznít a musím být v souladu s mou značkou, hlavně s ideou kapsulového šatníku.
Vaše móda je především o nadčasových kouscích, které z nich považujete v našem šatníku za nejdůležitější?
V rámci edukace našich klientek jsme vytvořili naši základní osmičku, což je vlastně osm kousků, které by v šatníku měla mít každá žena, tak, aby její šatník byl funkční, aby se jeho jednotlivé kousky mezi sebou daly dobře kombinovat. A to je klasické bílé basic triko, bílá košile, dobře padnoucí černé kalhoty univerzálního, ale nadčasového střihu, černá sukně, univerzální šaty ideálně tmavší barvy, černé sako a trenčkot.
Značka Sophistic by Veronika nabízí základy šatníku
Co ideální vztah návrhářky s klientkou? Jak vypadá vaše ideální zákaznice?
Ideální vztah je podle mě každý vztah mezi návrhářkou a klientkou. Je to o komunikaci, o důvěře a o respektu. Abych navázala užší vztah s klientkou, který bude fungovat také dlouhodobě, potřebuju ji především poznat. Potřebuju znát její potřeby nebo životní styl, takže je to hodně o povídání a z mé strany je to hlavně také o respektu k její figuře, jejímu životnímu stylu, také jejího temp. Díky tomu se pak vytvoří vzájemná důvěra, ten ideální a krásný vztah, který s klientkami mám a jsem za to moc vděčná. S mnoha z nich je to třeba o tom, že už jenom zvednou telefon nebo pošlou e-mail a řeknou: "Veroniko, jdu na tuhle a na tuhle akci, co si mám vzít? Máš v kolekci nějaké nové věci? Bude to fungovat? Můžu se zastavit?" A to má pro mne ten smysl, to je vlastně asi ten ideální vztah.
Jak často vznikají vaše nové kolekce, je to postupný proces, nebo se držíte klasických sezónních frekvencí?
Přibližně poslední dva roky jsme v Sophistic zaměřeni na myšlenku kapsulového šatníku, takže máme v nabídce stálé produkty, což je třeba ta základní osmička. To jsou produkty, které u nás seženete kdykoliv napříč ročním obdobím. Samozřejmě ale máme i limitované kousky, limitované edice. Teď jsme právě ve fázi, kdy bychom měli v průběhu března představit naši úplně novou kompletní kapsuli.
Jak byste definovala váš vlastní styl, preferujete stejně nadčasový koncept ve své skříni, nebo si dovolíte i extravagantnější kousky?
Já se svým šatníkem pracuji v podstatě jako s kapsulí, mám tam hodně univerzálních, nadčasových a jednotlivých kousků, ale ráda se pouštím do výraznějšího stylingu, takže ty jednoduché základní kousky pak kombinuji trochu extravagantněji, trochu si to mixuji. Nezbytnou součásti image ale samozřejmě je i vizáž, vlasy, make-up a samozřejmě doplňky.
Za pandemie jste nejen vy svými pohodlnými modely prolomila vlny ležérní módy nošené v běžném provozu. Odklání se klientky dnes od tohoto směru, nebo jim obliba takové módy nakonec zůstala?
Pandemický styl oblékání nás zasáhl všechny a určitě ten styl zůstal nějakým způsobem v módě velmi citelně zastoupen. Ale móda je velmi turbulentní a rychle reaguje na různé aspekty a různé změny ve společnosti, takže já bych řekla, že už se to od tohoto směru zase víc a víc odklání. Krásným protiproudem tomto pracovně ležérnímu stylu je současný návrat třeba korzetů, které teď hodně trendují. V módě má každý trend vždy svůj velmi silný protiproud.
Platí stále, že je vaším nejoblíbenějším materiálem žerzej? Nebo se už víc věnujete také třeba elegantnímu saténu?
Žerzej stále patří mezi mé oblíbené materiály, ale spíš než žerzej je to asi viskóza, viskozové vlákno, pro jeho funkci i pro jeho kvalitu. V Sophistic ale najdete i žoržet, nebo teď nově pracujeme s dyftýnem, těch materiálů je zkrátka víc.
Z tváří se vytrácí individualita, říká Veronika Štěrbová
Co váš pohled na krásu současných žen? Jste příznivkyní různých kosmetických či chirurgických zákroků, nebo i v tomto ohledu preferujete přirozenost, byť spojenou s viditelnými známkami stárnutí?
Anti-agining je samozřejmě skvělý výdobytek moderní společnosti. Myslím si, že bychom všechny byly samy proti sobě, kdybychom jej nějakým způsobem nezahrnuly do naší beauty rutiny. Pokud ale narážíte na silný trend nepřirozených výplní, nejen rtů, tváří, botoxů, tak to mi sympatické moc není. Neříkám, proč si nedopřát v určitém věku botox, abychom vypadaly lépe. Ale vadí mi to u mladých žen, u třicetiletých holek, který vypadají prostě perfektně, skvěle i bez úprav. Dochází tím vlastně i k určité uniformitě výrazu, najednou se z tváří vytrácí individualita, toho tedy zastáncem úplně nejsem.
Prozradíte nám svou běžnou kosmetickou rutinu?
Jé, to bychom tady spolu byly dlouho (smích), já si tedy na anti-agingu ujíždím hodně. Samozřejmě je to ale především každodenní péče, takže odlíčit, hydratace, hodně jsem si teď oblíbila retinoly, různé kyseliny, a pak jsem tedy také veliký fanda face jógy, o které si myslím, že je opravdu fajn a je to na obličeji cítit. Je to v podstatě opravdové cvičení, tak jako s tělem, tak i s obličejem.
S úspěšnou značkou vždy souvisí i dobré manažerské schopnosti. Baví vás obě stránky podnikání, nebo se stále více kloníte k tvůrčímu procesu a vzniku nových módních kousků a vedení firmy vnímáte jako daň za svou svobodu?
Především jedno bez druhého nejde. Ve chvíli, kdy rostete, potřebujete samozřejmě okolo sebe víc lidi, kteří vám s tou prací pomůžou. Je to věc, kterou se učíte za běhu a učíte se samozřejmě i z chyb. Pár manažerských selhání mám určitě za sebou. Na druhou stranu mám štěstí, že okolo sebe mám lidi se stejným naturelem, velké nadšence pro módu. Máme ryze dívčí kolektiv, takže taky někdy narážíme, ale vesměs je to moc fajn.
Kousky z nejnovější kolekce návrhářky Veroniky Štěrbové si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii.