Vánoce se většinou znatelně projeví na stavu vašeho konta. A co teprve děti. I ony nakupují dárky, takže v lednu obvykle smutně koukají do prázdných kasiček. Některým ale naopak finance přibudou, když jim prarodiče pod stromeček nadělí peníze, aby si koupily dárek podle vlastního uvážení. Leden tak může být dobrým startem k tomu, abyste naučili děti, jak se starat o úspory.
Hubené prasátko
Děti obvykle kupují dárky z vlastních úspor. Čím dříve si samy spočítají, na co mají, kolik dárků budou kupovat a v jaké výši, tím lépe. Někdy dostanou k Vánocům finanční obnos od stovek korun až po tisíce. V některých případech si tak jenom doplní úspory, které utratily za dárky. Pokud se ale jedná o větší sumu, není od věci jim poradit.
Jak se naučit šetřit?
Zkuste dětem navrhnout, co všechno by mohly s obsahem prasátka podniknout. Pokud se v něm finanční úspory po Vánocích zmenšily, zmiňte možnost šetření, které jim pomůže získat vysněnou věc, či pokud naspoří určitou částku, rádi jim přispějete. Pokud vidíte, že děti mají s obhospodařováním financí určité problémy, nabídněte jim pomoc s uspořádáním financí. Začít můžete i jednoduchým rozpočtem, kdy jim ukážete, jak si zapisovat příjmy a výdaje. Najděte k tomu aplikaci v chytrém telefonu nebo jim v Excelu pomozte vytvořit tabulku. Menším dětem kupte hezký blok nebo zápisník.
Předškolní věk (4 – 6 let)
V tomto věku dítě ještě pravděpodobně nebude umět počítat ani číst číslovky. Pomozte jim tedy sečíst úspory v pokladničce, aby si mohly koupit třeba nějaký pamlsek nebo vyhlédnutou hračku. Sledujte s dítětem obsah jeho pokladničky, zda něco ubylo nebo přibylo a vysvětlete proč. Například - minule jsi tam měl 200 Kč, ale pak sis koupil hračku za 100 Kč a teď musíš počkat, až si zase našetříš na něco jiného. Už v tomto věku učte potomka štědrosti. Může udělat radost babičce kytičkou k narozeninám nebo přinést kamarádům do školky bonbóny, které si sám koupí.
Školní věk (6 – 9 let)
Malí školáci se už sami setkávají s možnostmi, jak a kde utratí peníze. Při cestě ze školy je pro ně lákavá každá prodejna se sladkostmi, kterým je těžké odolat. Pokud po vás děti začnou chtít skoro každý den nějakou sumu peněz na drobné nákupy, je správný čas jim začít dávat kapesné. Jeho výše odpovídá vašim možnostem. Zpočátku začněte s menší částkou na kratší časový interval. Myslete na to, že čím dříve se děti seznámí s finančními záležitostmi, tím lépe.
Děti v tomto věku jezdí na výlety nebo na školy v přírodě a tam si prostě s určitou částkou peněz vystačit musí. Pokud první den utratí celých 200 Kč, které jste jim dali na přilepšenou, je to pro ně dobrá škola a určitě tím neutrpí, takže nevěšte hlavu, když si vám pak budou stěžovat, ale poučte je a vysvětlete jim, jak mají příště postupovat.
Vyšší školní věk (10-14 let)
Od 10 do 14 let probíhá v dítěti řada změn, a to jak fyzických, tak duševních, kdy nabírá spoustu vědomostí, včetně těch finančních. Začíná mít svoje potřeby, které se liší od potřeb sourozenců nebo spolužáků a musí se naučit rozlišovat priority.
V tomto věku plaťte kapesné na měsíční bázi a vysvětlete mu, že pokud vše utratí hned na začátku, bude muset měsíc čekat. Tím si děti zvyknou nežít od výplaty k výplatě, ale také si nějaké peníze dávat stranou na neplánované situace. Také můžete začít dítě odměňovat za některé nadstandardní úkoly. Není tím myšlen pravidelný úklid pokoje, vyndání nádobí z myčky nebo vynesení odpadkového koše, ale například vyluxování celého bytu nebo pohlídání mladšího sourozence. Rozumným pravidlem je odměňovat ho v případě, že byste si jinak museli najmout placenou službu.
Dítě v tomto věku občas dostává větší finanční obnos k Vánocům nebo k narozeninám od prarodičů. Vysvětlete mu proto, že je dobré základní kapesné používat průběžně, ale větší obnosy jako například 5000 Kč od dědečka je lepší vložit do jiné krabičky nebo pokladničky. Tím vzniká jakýsi spořící účet a dítě si tak šetří na něco dražšího, jako je třeba nový chytrý telefon, laptop, kamera, skateboard apod. Motivujte ho i tím, že mu slíbíte, že mu na věc přispějete. Naučí se také samo hledat na internetu informace, kde a za kolik věc nakoupit.
Rodinný rozpočet
Rodiče se většinou brání sdělit dětem, kolik berou, ale od 15 let není od věci seznámit dítě s rozpočtem domácnosti. Informujte ho o celkovém příjmu rodiny, kolik z něj jde na hypotéku, mobilní operátory, internet. Jakou částku dáte na vedení domácnosti, kolik utratíte za potraviny a drogerii, jeho týden na horách na lyžařském výcviku a jaké máte výdaje s jeho školou a zájmovými aktivitami. Dětem se může zdát, že berete velkou částku, ale následně jsou často překvapené, kolik měsíčně utratíte. Jednodušeji se pak vysvětluje, proč nezbyly peníze na zahraniční dovolenou.
Proč si půjčovat?
Seznamte dítě také s tím, proč je někdy nezbytné si na věci půjčit, ale čeho se vyvarovat a že je nutné v tomto ohledu získat co nejvíce informací. Sdělte potomkovi důvody, proč jste si vzali hypotéku, a jaké to má výhody a nevýhody ve srovnání s nájmem. Vysvětlete mu, že půjčka na rozbitou pračku byla jenom krátkodobá, abyste jí pokryli negativní cash flow a že za půl roku bude splacena. Ale na vánoční dárky nebo drahou dovolenou si půjčovat nebudete, raději se uskromníte.
V 15 letech je vhodné dítěti založit první účet a pořídit platební kartu. Obvykle v této době jde na první brigádu, kdy si vydělané peníze nechá posílat na účet a začne samo sledovat pomocí elektronického bankovnictví své výdaje a příjmy.