Obsluha restaurací dělá zpravidla všechno proto, abyste v daném podniku vyprázdnili peněženku. Ale co když nechcete vy? Připomeňte si 3 psychologické triky, kvůli kterým neplánovaně utratíte v podniku víc. Zveřejnil je internetový The Independent s odkazem na fórum Quora.
Trik č. 1: Květnaté popisy chodů
Při čtení některých jídelních lístků lehce ztratíte pojem o času. Popisky plné přídavných jmen a metafor jako by mnohdy vypadly z románu. Hosta však umí vtáhnout do říše chutí, barev a vůní – a to je přesně to, o co majitelé usilují. Pokud zákazníka nasytí slovy, vyvolají v něm dojem, že vyšší cena za pokrm je adekvátní, ne-li přívětivá. Host zase bude mít pocit výhry. A to je oč tu běží.
Trik č. 2: Nejdražší jídla jako první
Obsluha většinou už na dálku pozná, že si host pročítá jídelní lístek – nejprve je zamračen, poté napětí v obličeji povoluje, až je přemožen úsměvem. Úsměvem na důkaz malého vítězství, které zákazník pocítí při zjištění, že se cena směrem dolů po jídelním lístku neustále snižuje...
Dražší pokrmy však připadají strávníkům chutnější než ta levnější. A to i přesto, že spořádají ten samý chod, jen s různou cenou. Potvrdila to studie vedená kolektivem Food & Brand Lab z Cornellovy univerzity. Návštěvníky bufetu typu all you can eat (sněz všechno, co můžeš) rozdělili vědci do dvou skupin, přičemž jedné servírovali menu za 8 dolarů a druhé za 4 dolary. Skladba jídelníčku přitom zůstala stejná. Ti, kteří odlehčili peněžence víc, snědli jídlo s větší chutí než lidé, kteří ušetřili.
Trik č. 3: Na dobré slovo slyší zákazníků mnoho
Protože se nezřídka ostýchají zeptat se na cenu pokrmu či nápoje, když v menu chybí. Mají totiž pocit, že v očích číšníka budou vypadat lakomě. Jediné, co jim tak zbyde, je dát na číšníkovo doporučení. A to je jeho chvíle vítězství.