Každá generace má svá specifika, motivace, hodnoty a očekávání. Čím je oslovit, co ve svém životě i práci očekávají, jaký by měl být trh práce, aby tyto generace správně uplatnil?
Za posledních několik let se změnil radikálně svět kolem nás. Vše ovládáme přes mobily, žijeme na sociálních sítích a umíme s počítačem takové věci, které by nám v osmdesátkách připadaly jako sci-fi.
Existují tři generace, které nyní plnohodnotně pracují, ale nemají stejné znalosti, zkušenosti ani pohled na svět, proto je k nim nutné přistupovat individuálně.
Generace X: 38 - 53 let
Její příslušníci vyrůstali více než předchozí generace ve finanční, rodinné a společenské nejistotě. Jedná se o první generaci, které měla oba pracující rodiče a roli pracujících a zabezpečujících rodinu zastupovaly i ženy. V tomto období také stoupala rozvodovost a mnoho z nich vyrůstalo v neúplné rodině. Tento faktor vysvětluje jejich nezávislost, vynalézavost a přizpůsobivý přístup k práci.
Mají podnikatelského ducha a jsou spíše individualisté než týmoví hráči, zastávající postoj, že zadanou práci nejlépe odvedou oni sami spíš než ostatní. Na rozdíl od generace Baby Boomers nemají problém s přizpůsobováním se změnám.
Je to také první generace, která vyrůstala a pracovala s počítači a nové technologie jim nejsou cizí a přistupují k nim jako k součásti života, jak pracovního, tak soukromého. Protože vyrůstali v období plném technologických změn a také v prostředí, kde již ztrácely na váze tradiční hodnoty, jako rodina atd., loajalita a oddanost jednomu zaměstnavateli pro ně nejsou synonymem pro stabilitu a jistotu zaměstnání. Spíše než zavedená a striktní pravidla a řízení preferují mentoring ze strany zkušenějších.
Generace Y: 23 - 38 let
Lidé generace Y mohou vzbuzovat dojem arogance, rozmazlenosti či neodpovědnosti a lenosti, postrádají smysl pro pracovní závazky a pracovní etiku a mají nereálná očekávání od svého kariérního vzestupu. Za vývoje této generace prošel technologický pokrok dynamickými změnami a díky tomu jsou členové generace Y neustále ve spojení s okolním světem.
Lidé z generace Y požadují více volného času než jejich starší kolegové. Chtějí, aby práce rychle utekla a také vyžadují více dovolené a volného času. Nejsou příliš ochotni pracovat přesčas. Svůj výdělek plánují investovat do volnočasových aktivit. Pro generaci Y jsou peníze pouze prostředkem, nikoli smyslem práce.
Nejvíce si cení dlouhodobého vzdělávání s následným získáváním zkušeností z různých oblastí, v nichž jejich firma působí. Kladou důraz na smysluplnost vykonávané práce a na možnost se poradit se zkušenějšími kolegy. Usilují o vyváženost pracovního a soukromého života, o pracovní prostředí s moderním technickým vybavením a o prostředí umožňujícím otevřenou komunikaci. Změna je běžnou součástí jejich života.
Generace Z: 21 let a méně
Jedná se o název navržený pro generaci nastupující po generaci Y a název generace Z je pouze orientační. Tato generace je stále ještě velmi mladá na to, aby bylo možné sjednotit její charakteristiku. V tuto chvíli je již ale jasné, že hlavní doménou této generace budou informační technologie, které jsou s touto generací spjaty již od narození. Již nyní lze také říci, že tato generace bude značně ovlivněna politickou situací, která nastala po roce 2001 a s ní spjatými změnami ve společnosti.