Je přehnané konzumní chování opravdu tak nezdravé, jak se doposud tradovalo? Snad ano. Podle studie publikované v časopise Social Psychological and Personality Science ale jen do určité míry. Materiální věci nás dělají šťastnější dlouhodoběji než zážitkové nákupy. Ty nám zase přinesou intenzivnější pocity štěstí.
Většina dříve zveřejněných studií se zaměřovala na to, co lidé od nakupování očekávají nebo jak na nákupy fyzických věcí a zážitků vzpomínají.
Aaron Weidman a Elizabeth Dunn z Univerzity v Britské Kolumbii chtěli vědět, jak se lidé cítí první týdny po koupi nového svetru nebo tabletu.
Aby mohli erudovaně odpovědět, strávili s nakupujícími chvíle bezprostředně po koupi nového předmětu nebo zážitku. Jejich momentální pocity posuzovali v reálném čase až pětkrát denně po dobu dvou týdnů. Myšlenky související s nákupy zaznamenali i měsíc poté.
Zákazníci si během této doby pořídili kávovary, přenosné reproduktory či legíny se soby. Ze zážitkových koupí to bylo víkendové lyžování, vstupenky na hokej nebo poukazy do lázní.
Po vyhodnocení reakcí výzkumníci zjistili, že koupě předmětů a zážitků může přinést pocity štěstí a spokojenosti dvojím způsobem. Zatímco v prvním případě zákazníci opakovaně pociťovali euforii z nově nabytého majetku, v tom druhém zažívali intenzivnější, ale jen letmé pocity štěstí.
„Rozhodnutí, zda si pořídit materiální věc, nebo životní zážitek, se může zúžit s ujasněním, po jakém druhu štěstí člověk touží,“ řekl výzkumník Weidman. „Vezměme si víkendového nakupujícího, který se rozhoduje, zda si koupit vstupenky na koncert, nebo nový gauč do obývacího pokoje.
Koncert poskytne intenzivnější vzrušení na jednu velkolepou noc, ale pak skončí a už dále nebude zajišťovat momentální pocity štěstí kromě toho, že to bude šťastná vzpomínka. Pohovka naopak nikdy neposkytne tak senzační okamžiky srovnatelné s koncertem, ale zajistí majiteli útulnost a pohodlí každý den během zimních měsíců,“ dodal Weidman.