Přijde vám samozřejmé, že víte, jak zní hlas kukačky? Mezi dnešními dětmi se s tím ale tak úplně počítat nedá. Jevy, které nám přijdou přirozené a blízké, jsou spoustě dětem neznámé a cizí.
Vedoucí oddělení internetu v odboru vnější komunikace ČSÚ Helena Koláčková pro ČTK uvedla, že necelá dvě procenta dětí nikdy nebyla v lese, šest jich neslyšelo kukačku nebo nevidělo včelí úl. Skoro polovina z dvaceti šesti tisíc, které se účastnily průzkumu, pak neviděla dojení krav.
Z obrázků přírody se statistiky pak zabývaly tím, jestli někdy děti viděly živého ježka (6,8 %), veverku (4,7 %) a zajíce (4,4 %).
Mezi další zkoumané věci patřilo například to, jestli zvládnou samy umýt nádobí, zatlouct hřebík nebo si zavázat boty. Toto vše děti tvrdily, že zvládnou, stejně jako že polovina z nich umí uvařit polévku, přišít si knoflík nebo rozdělat oheň. Třetina z nich by si troufla i na přebalování novorozence.
Letošního průzkumu se účastnily děti z nižších ročníků víceletých gymnázií ze čtvrtých až devátých tříd základních škol. Položeno jim bylo 19 otázek.
Mimo zkoumání dovedností a pozorovacích jevů byly děti dotázány, co by chtěly ovládat za nadpřirozenou schopnost. Zde jasně zvítězilo cestování v čase s 20 procenty, hned za ním um čas zastavit (19 %). Mezi další pak patřily nesmrtelnost, neviditelnost a čtení myšlenek.