Jakkoliv se vám může zdát titulek bizarní, vězte, že tyto závěry plynou ze seriózního vědeckého výzkumu. Podle nich můžete překlopit své mínění o partnerovi tím, že si ho spojíte s pozitivními obrázky nebo slovy.
Ano, je to tak jednoduché, jak to zní. Tak jednoduché, že to zaskočilo samotného vedoucího studie.
„Byl jsem vlastně trochu překvapen, že to fungovalo,“ uvedl v tiskové zprávě James K. McNulty, Ph. D. „Byl jsem skeptický už při pomyšlení, že něco tak jednoduchého a nesouvisejícího s manželstvím by mohlo působit na to, jak lidé nahlíží na svá manželství.“
O co konkrétně v experimentu šlo? Výzkumníci shromáždili na 144 manželských párů pod 40 let sezdaných nanejvýš pět let. Hodnotili jejich celkovou spokojenost v manželství, stejně jako automatické a bezprostřední postoje vůči svým partnerům.
Fotky štěněte a králíčka
To nejzajímavější ale mělo přijít po šesti týdnech, během nichž si měl každý účastník jednou za tři dny prohlížet určitou sérii obrázků. U experimentální skupiny to byly fotky partnerů s přiloženým obrázkem štěněte či králíčka. Nebo ty obsahující pozitivní slova, jako například „báječný“. Druhá skupina se měla pravidelně dívat na snímky partnerů s neutrálním obrázkem či výrazem.
Následně experti hodnotili, jak se v průběhu testování měnila celková spokojenost párů v manželství i jejich automatické postoje vůči partnerům. A u první zmíněné (experimentální) skupiny zaznamenali posun.
Lidé, kteří si spojovali fotku partnera s pozitivními stimuly, se na svůj protějšek začali dívat jinak – lépe. Zároveň uvedli, že se jejich celková spokojenost v manželství zvedla.
To může být nadějí pro všechny, kterým se při pohledu na partnera jako první vybaví jeho nepořádnost nebo kupříkladu lenost.
Problémy tím nevyřešíte
Sledováním roztomilých chlupáčů zřejmě nevyřešíte manželské problémy. Závěry studie ale navrhují, že příjemné společné aktivity, jako například sledování oblíbeného filmu nebo večeře v oblíbeném podniku, mohou zlepšit celkové nazírání na partnera. A třeba vás znovu přivést k tomu, proč jste za jeho přítomnost ve vašem životě vděční.
Výzkum publikoval časopis Psychological Science.
Zdroj: Prevention