Mluvit umí každý. Mluvit s lidmi smysluplně je ale mnohem těžší. Umíte komunikovat s lidmi? Umíte jim naslouchat a opravdu je vnímat? Znáte čtyři základní principy nenásilné komunikace?
„Mezi podnětem a reakcí je prostor, který nám dává svobodu a moc zvolit si, jak zareagujeme. V této volbě se ukrývá klíč k našemu růstu a svobodě.“ Viktor Frankl
Zaujala vás nenásilná komunikace a rádi byste se dozvěděli více?
Cílem je dokázat srozumitelně vyjádřit své potřeby a pocity a na druhou stranu umět také naslouchat pocitům a potřebám druhých. Marshall Rosenberg říká, že všechny urážky, nadávky, odsuzování či obviňování jsou jen velice nešťastná vyjádření nenaplněných potřeb. Pokud se k tomu uchýlíme, snižujeme tak šance, že dostaneme, co chceme, a zvyšujeme tak pravděpodobnost agresivity či násilí.
Chceme-li sdělit druhým lidem, co se v nás odehrává, když dělají to, co dělají, potřebujeme k tomu srozumitelně říci, co cítíme a co potřebujeme.
Na jakých principech funguje nenásilná komunikace?
- Vyjadřujeme pouze své pozorování, bez našeho subjektivního hodnocení
- Projevujeme své pocity, aniž bychom přitom interpretovali chování druhého
- Objasníme srozumitelně své potřeby
- Zformulujeme konkrétní požadavky, prosby, přání
Potřebujeme vědět, co pozorujeme, co cítíme a jaké jsou naše potřeby spojené s našimi pocity, abychom o to mohli požádat.