Rohlik.cz a Knihobot mají za sebou rok spolupráce. Od loňského května můžou zákazníci při převzetí nákupu potravin předat „svému kurýrovi” i knihy, které už sami nevyužijí. Knihobot je poté nabídne k prodeji dál. Obě firmy si projekt chválí a mezi zákazníky je o službu zájem. Od spuštění projektu se za 12 měsíců uskutečnilo přes 10 tisíc svozů, v rámci nichž lidé poslali do oběhu přes 160 tisíc knih.
Největší český knižní secondhand Knihobot a největší tuzemský e-shop s potravinami Rohlik.cz odstartovaly projekt loni v květnu. Cílem bylo ulehčit proces prodeje nevyužitých knih a dostat je znovu do oběhu. Zákazník totiž může nepotřebné knihy předat kurýrovi při běžné objednávce potravin. Od spuštění projektu do letošního května se uskutečnilo přes 10 tisíc svozů knih. Za tuto službu obdržel Rohlík od Knihobotu přes milion korun, které získal od Knihobotu za zprostředkování dovozů. Věnuje je na charitativní účely.
Služba, o kterou si řekli sami zákazníci
Spolupráce vznikla v roce 2023 na základě zájmu zákazníků. Řada z nich se podle šéfa českého Rohlíku Martina Beháně na internetu svěřila, že nepotřebné knihy v domácnosti chtěli už delší dobu poslat dál, jenže se nikdy nedostali k tomu akci provést. Předání knih kurýrovi při převzetí jejich běžné objednávky potravin bez nutnosti balení je ale tak snadné, že si je získalo. Od startu projektu tak lidé poslali do oběhu přes 160 tisíc knih.
Výdělek za dovozy v hodnotě přesahující milion korun se Rohlík rozhodl darovat na charitativní účely „Služba si od prvního dne získala jen ty nejpozitivnější ohlasy. To dokazuje i nemalá částka, která se dokázala vybrat během prvního roku jejího fungování,“ uvádí Beháň. Současně dodává, že Rohlik.cz plánuje ve spolupráci pokračovat. Finance chce věnovat těm neziskovkám, které se snaží bojovat s bariérami - ať už je to například složitý životní start mladých lidí z dětských domovů, nebo v případě Centra Paraple fyzický hendikep. „Právě Rohlík díky své propozici může v takových případech reálně pomoci, chceme bariéry odstraňovat. I o tom je naše služba,” uzavírá Beháň.
Projekt vnímají jako velmi úspěšný i zástupci Knihobotu. „Poslání knih prostřednictvím Rohlíku využilo za rok spolupráce 5 tisíc zákazníků. Na službu od nich máme skvělé ohlasy a určitě ji řadíme k našim nejúspěšnějším projektům loňského roku“, uvádí Dominik Gazdoš, CEO knižního secondhandu Knihobot.
V jednoduchosti je síla
Společný projekt Rohlíku a Knihobotu přináší zákazníkům jednoduchou službu. Při doručování nákupu si pouze připraví své nepotřebné knihy do tašky, do které vloží štítek s telefonním číslem a e-mailem. Kurýr od Rohlíku předá zákazníkovi nákup a zároveň od něj převezme tašku s knihami. Pak se postará o předání zásilky Knihobotu. Tam jsou přijaté knihy spárovány se zákazníkem a zařazeny do systému pro prodej. Po prodeji každé odevzdané knihy obdrží zákazník 60 % prodejní ceny minus 29 Kč.
Tato inovativní služba je k dispozici zákazníkům Rohlíku nejen v hlavním městě, ale i v regionech, ve kterých má společnost své flotily. Knihy mohou být předány kurýrům při každém doručení nákupu, což zajišťuje pohodlnost a efektivitu celého procesu.