Ať už v roli prodejce či kupujícího, na sociální sítě zamířil v povánočním období kde kdo. Snažíme se zbavit nevhodných dárků, čistíme dům či byt od nepotřebných věcí, nebo si jen chceme udělat radost dárkem z druhé ruky. Ne vždy je ovšem domluva s druhou stranou snadná a k obchodu mnohdy vůbec nemusí dojít...
Sepsala jsem pro vás ty nejotravnější typy chování, se kterými se můžete na sociálních sítích setkat, ať už něco prodáváte, či kupujete. Přiznávám bez mučení, že já sama jsem na tento druh obchodu už navěky zanevřela, jelikož nevládnu takovým množstvím času ani nervů, jež bych byla ochotná věnovat lidem v prodejních skupinách. Proč?
Představte si, že prodáváte žluté tričko velikosti 36 za 150 korun, zdůrazníte, že tričko chcete zájemci osobně předat v Praze a poštou jej neposíláte. Co na tom může být složitého, řeknete si. Jen dokud se neobjeví první zvídavý komentář...
Proč se zdržovat čtením, když se můžu zeptat
Zpravidla se na úvod objeví v komentářích jedno jediné slovo: „Cena." Ne, není s otazníkem, není to tedy na první pohled otázka. Je to prostě jen konstatování někoho, kdo šel kolem a neměl náladu na interpunkční znaménka a podle všeho ani čas (nebo IQ) číst popisek prodávaného zboží.
Takže ano, byť do inzerátu napíšete souvislou větu obsahující všechny podstatné informace, připravte se na to, že až rozklíčujete komentáře prvních zájemců, budete jim je muset VŠECHNY zopakovat a ta interpunkční znaménka (v tomto případě, hádám, to bude otazník) si prostě domyslet.
Pošlete mi to přímo pod nos, díky
Jakmile tedy prvního zájemce ve vší slušnosti ubezpečíte, že cena je vskutku inzerovaných 150 Kč, obratem přijde další stručná odpověď: „Dám 50, pošlete mi to do Ostravy." Ano, v prodejních skupinách, které mají v názvu konkrétní město, typu Prodej Praha, se opravdu najdou lidé, kteří z Prahy nejsou a dožadují se odeslání zboží nevalné hodnoty štandopéde balíčkem až na druhý konec republiky. Poštovné samozřejmě na účet prodejce, to se ví! A ne, pranic vám nepomůže, když v inzerátu uvedete, že poštou zásadně nic neposíláte.
Nebuďte otrokem pochybných zájemců
Dalším typem lidí - pokud přečtou váš inzerát až do konce - jsou hnidopichové a nerozhodné váhy s metrem. Byť ke žlutému tričku poctivě napíšete, že je velikosti 36, objeví se v komentářích dotazy, zda nepošlete více fotek trička v detailu (to kvůli materiálu) a zda nemůžete doplnit také délku rukávu, délku průramků nebo centimetry kolem krku. Člověk aby si na prodej jednoho žlutého trička vzal dva dny dovolené! Mimochodem, zpravidla - když už se večer po práci pustíte do toho focení a měření - zájemce po anglicku zmizí a o zboží nakonec vlastně nemá zájem.
A pokračujeme v krasojízdě. V dalším komentáři se zkrátka MUSÍ objevit dotaz, zda tričko nemáte v zelené barvě, jelikož žlutou dcera nesnáší. Neméně fascinujícím fenoménem jsou lidé, kteří pod váš inzerát ostatním vzkážou: „Mám stejné, prodám za 100." Jakože cože? Založte si vlastní inzerát!
SWAPování je fajn, když ovšem klapne
Kapitolou samy pro sebe jsou skupiny SWAPů. Tedy takové skupiny, kde si lidé navzájem vyměňují (nejlépe osobně v jednom městě) různé typy zboží - kus za kus. Ideálně je to tedy mé žluté tričko velikosti 36 za zelené tričko stejné velikosti. Najdou se například slečny, které shánějí společenské šaty pro jednu příležitost a jako protislužbu nabízejí třeba domácí buchtu, kalhoty nebo boty. Hezká myšlenka, říkáte si. Ano, nápad sám o sobě je to skvělý, a když se SWAP povede k oboustranné spokojenosti, máte hřejivý pocit z toho, že na tom svět ještě nebude tak špatně. Jenže...
Za parfém nabízím dvě jablíčka ze zahrádky
Častokrát lidé swapují i věci vyšší hodnoty, například značkovou kosmetiku, parfémy nebo elektroniku, a logicky výměnou požadují věci adekvátně drahé, byť to ze slušnosti do nabídky neuvedou. Jak se ale říká: „Chytrému napověz, hloupého kopni." Přesto se najdou lidé, kteří neváhají nabídnout výměnou jablíčka ze zahrádky, oblečení po dětech nebo třeba prošlý pytlíkový čaj. V komentářích se potom hlasitě dožadují odpovědi nebo reálné výměny, byť je očividné, že značkový parfém by za dvě jablíčka vyměnil asi jen málokterý dobrodinec.
Nenechte se napálit
Závěrem svého zamyšlení si ještě neodpustím velké varování. Ne všechny věci, které se na internetu tváří značkově a kvalitně, takové skutečně jsou. Pokud například víte, že v kamenném obchodě stojí značková mikina přes 2 000 Kč a někdo ji nabízí za 300 Kč, prodává padělek - jen to nechce přiznat.
NIKDY také neposílejte větší obnos peněz jako první, protože se snadno může stát, že se svého zboží nikdy nedočkáte. Na internetu také ZÁSADNĚ nezveřejňujte údaje ze své platební karty a obezřetní buďte i v momentě, kdy vám zájemce bezelstně napíše, že si pro inzerované zboží přijede jeho přepravní společnost a kvůli tomu požaduje zaslat peníze předem nebo vám chce peníze za zboží poslat tak, že vyplníte údaje z platební karty do zaslané webové stránky. Internet je nebezpečné místo a podvodníci natolik vychytralí, že vám na pár kliknutí vybílí účet, aniž byste si toho všimli.