Patří k pilířům luxusního stylu a ve své garderobě by je ráda viděla snad každá z nás. Řeč je o ikonických kouscích, které kralují světu módy navzdory trendům a nosit je znamená, vedle vytříbeného stylu, také jistou prestiž.
Dominantní postavení mezi luxusními doplňky mají odjakživa ty kabelky, jejichž příběh začal hluboko v minulosti, přesto stále patří nejen mezi milovnicemi módy k nejvyhledávanějším. Vlastnit byť jen drobnou tašku s věhlasným logem je pro mnoho žen na světě totiž víc než ryze módní záležitostí.
Seznamte se s příběhem luxusní kabelky, kterou od jejího vzniku až do současnosti provází mocná základna obdivovatelek a vedle zosobnění vytříbeného stylu představuje také významnou finanční investici.
Vznik ikonické kabelky Chanel 2.55
Její název byl zcela prozaicky odvozen od data jejího vzniku. Zrodila se v dílnách věhlasného módního domu Chanel už v polovině minulého století, respektive v únoru roku 1955. Přestože jedny z prvních kabelek vznikly pod vedením Coco Chanel již roku 1929, „vlajkovou loď“ navrhla Francouzka až o téměř tři dekády později.
„Přestalo mě bavit neustále nosit peněženku v dlani a ztrácet ji. Tak jsem přidala popruh a začala ji nosit přes rameno,“ vyjádřila se k vzniku ikony její designérka Gabrielle Chanel (tak zní skutečné jméno zakladatelky stejnojmenné značky, rebelky a výrazné osobnosti, která převrátila módní svět dvacátého století vzhůru nohama), a spustila tak hotovou revoluci v nahlížení na design dámských kabelek.
Kabelka na řetízku způsobila ve své době poprask
Popruh, kterému prý byly inspirací prvky vojenských zavazadel z 20. let 20. století a pro jehož tvorbu Coco využila řetízkové zátěže do lemu saka, se stal neodmyslitelnou součástí ikonické kabelky a je jedním ze základních poznávacích znamení této nesmrtelné ikony. A také vyvolal patřičný poprask – do té doby totiž ženy nosily kabelku výhradně v dlani.
Obvykle je 2.55 vyrobena z té nejjemnější, pečlivě prošívané teletiny. Právě prošívání inspirované světem jezdectví je dalším z typických prvků, který kabelka nese, a je považováno za nejvýraznější prvek značky Chanel napříč styly i obdobími.
Karmínově červený odstín podšívky pak odkazuje na barvu školní uniformy, kterou malá Gabrielle nosila do lavic katolické školy, a i další prvky kabelky dle mnoha zdrojů reflektují její dětství. Nejobvyklejší barvou kabelky je pak od jejího vzniku až do dnešních dnů především univerzální černá.
Kabelka má skrýš na milostné dopisy
Pikantním detailem této designové ikony je příběh vysvětlující přihrádku opatřenou zipem, která se nachází se na vnitřní straně klopy. Jde prý o skrýš na milostné dopisy (a Coco ji prý navrhla pro tento účel především proto, že právě jeden z milostných románků sama prožívala). V době sociálních sítí a smartphonů možná malinko přežitek, rozhodně ale velice romantický!
Přestože si kabelka po dlouhá desetiletí ponechává svůj původní vzhled, drobnou změnou prošlo v 80. letech minulého století pouze její výrazné logo. Původní zapínání zvané Mademoiselle přetvořil tehdejší šéfdesignér značky Karl Lagerfeld do podoby stejně ikonického zdvojeného C. Model této kabelky pak získal označení 11.12 a patří k dalším historicky nejvýraznějším kouskům módního domu Chanel. Model 2.55 se ale nadále prodává s původním Mademoiselle zapínám, jak se můžete podívat do galerie.
Cena kabelky se blíží čtvrt milionu korun
Pořídit si originál kabelky 2.55 rozhodně není levná záležitost. Její cena vždy zahrnuje velkou řádku nul, o moc méně nestojí ani tzv. vintage modely, tedy kabelky vytvořené v minulosti a nyní opět nabízené k prodeji. Trend vintage sice často nabízí luxusní módu a doplňky za mnohem příznivější ceny, u kabelek Chanel to ale určitě neplatí.
Dá se říci, že pořídit si některou z těchto prošívaných krásek, které se vyrábí hned v několika velikostech, je svým způsobem výhodná investice. Pokud je patřičně opečovávána, její cena může s přibývajícími léty i stoupat. Toužíte-li po ní, připravte si na její pořízení rovnou vyšší desítky až stovky tisíc. Ale která z nás by ji nechtěla mít každý den po ruce...
Podívejte se na ikonický model značky Chanel v galerii, kde najdete i jeho barevné verze.