Ač se nám může zdát, že líčení je novodobou záležitostí, opak je pravdou. Mezi první a nejoblíbenější produkty patřilo multifunkční líčidlo - růž. Ta se používala na rty a tváře a s krátkými přestávkami nás provází už tisíce let. V kombinaci s jednolitě bílou pletí se prolnula do mnoha kultur napříč staletími.
Nálezy ze starověkého Egypta potvrzují, že líčení rtů, tváří nebo očí bylo běžné už před deseti tisíci lety. Nikoliv tabu, ale společenskou povinností bylo i pro muže. Egypťané byli skvělí chemici a milovali líčení. Vyráběli nejen dekorativní kosmetiku, ale také hydratační krémy nebo laky na nehty. Líčení pro ně bylo tak důležité, že si bez něj nedokázali představit ani posmrtný život. Proto se většina kosmetických pomůcek dochovala právě ve starověkých hrobkách.
Líčení mělo v Evropě trnitou cestu
V Evropě bylo líčení dlouho ovlivněno křesťanstvím, které se na něj moc přívětivě netvářilo. Podle duchovních představitelů opovrhovala nalíčená žena božím dílem, tedy sebou, jak ji bůh stvořil. Když už se ale ženy, jak to tak bývá, nenechaly zastavit, daly vzniknout jedné úžasné malé tradici, kterou už jim nikdy nikdo nevezme.
Například make-upový rituál Marie Antoinetty, francouzské královny, je nám znám dodnes. První soukromá toaleta začínala bělením tváře a vlasů. V poledne se pak konala druhá, veřejná toaleta, na které byli přítomny jak ženy, tak muži, a týkala se výhradně líčení. Nejoblíbenější částí pro diváky bylo právě nanášení růže. Ta se tenkrát nosila na rtech a v přesných, křiklavě červených kruzích i na tvářích.
Červená a bílá napříč kontinenty
Ať se podíváme do jakékoli kultury na světě, červené tváře a rty byly symbolem mládí, zdraví a krásy. V některých kulturách je červená také symbolem štěstí. Pro nás, Evropany, byly asi nejvíce fascinující japonské gejši, které jsou dnes často mylně označovány za prostitutky. Gejši byly inteligentní a zábavné ženy, jejichž úkolem bylo bavit své společníky hudbou, tancem a dobrou konverzací. Rudé rty a narůžovělé tváře uprostřed jednolitě bílého obličeje připomínajícího masku. To je líčení, které nám nepochybně utkví v hlavě.
Růž seženete i dnes, i když ji výrobci upozadili
Růž samozřejmě nezmizela, jen ji prodejci, řekněme, upozadili. Je prostě výhodnější prodat dva produkty místo jednoho, a tak je kdysi tak oblíbený produkt spíše výjimkou. Růž byste dnes našli pod dlouhým názvem "multifunkční líčidlo na rty a tváře", ale zcela určitě byste nebyli zklamaní. Výběr je díky velkému množství kosmetických firem stále široký. Pokud tedy zrovna nejste nadšencem desítky produktů v kabelce, měli byste toto multifunkční líčidlo určitě vyzkoušet. Ve fotogalerii pro vás máme široký výběr typů.