Ač byla ženou jednoho z komunistických prezidentů, generála Ludvíka Svobody, patřila Irena Svobodová k nejoblíbenějším a také nejlépe oblékaným obyvatelkám Pražského hradu. Její styl vystihoval dozvuky meziválečné elegance. Typickým prvkem jejího šatníku se stal perlový náhrdelník, který si od května až do jara příštího roku můžete prohlédnout v rámci výstavy První dámy - móda a styl v pražském Národním muzeu.
Osud Ireně Svobodové kromě pozice první dámy – která v dobách, kdy ji zastávala, nemusela být právě příjemným privilegiem - zasadil i mnohé rány. Jediný syn Svobodových zahynul v necelých 18 letech v koncentračním táboře Mauthausen, její muž zase v 50. letech čelil perzekuci komunistického režimu.
Žena sedmého československého prezidenta Ludvíka Svobody Irena přesto patřila k nejrespektovanějším prvním dámám a oblibu si vysloužila především svou inteligencí, vzděláním a notnou dávkou empatie. Vedle toho ale reprezentovala jednu z nejstylovějších prvních dam, která tuto neoficiální, ale uznávanou funkci ve stoleté historii republiky zastávala.
Kostýmek lemovaný kožešinou a perly od japonského císaře
Výstava První dámy - móda a styl v nové budově Národního muzea představuje jednotlivé šatníky i originální dobové předměty manželek prezidentů v tematických celcích. Z těch výrazně vystupuje hned několik jmen a patří k nim právě i Irena Svobodová, která funkci první dámy zastávala od roku 1968 a zhostila se jí ve svých 67 letech. Její styl reprezentoval na tu dobu nebývale elegantní propojení předválečné módy se strohostí poúnorového odívání. Přestože jej trpělivě ctila, nikdy Ireně Svobodové nechyběla ani špetka elegance, která její modely vyznávající především jednoduchost přibližovala k noblesním kreacím prvorepublikových dam.
Důkazem, který si v expozici můžete zblízka prohlédnout, je například společenský kostýmek lemovaný kožešinou či víceřadý perlový náhrdelník, který se stal jedním z nejvýraznějších prvků jejího stylu. Originální šperk, který expozici zapůjčila rodina Ireny Svobodové, získala první dáma jako dar od japonského císaře v roce 1970.
Stylový dárek od dcery Zoe
Jednoduchý styl, který Irena Svobodová reprezentovala, dovedla pozvednout drobnými detaily. Žoržetový odpolední komplet strohých tvarů sestávající z haleny se stojáčkem a dlouhé sukně zdobila korálková výšivka. Lurexový kostýmek, ve kterém vítala v roce 1971 v Praze íránskou císařovnu, zase oplýval prvky z norkové kožešiny.
Ač razila jednoduchý módní směr, Irena Svobodová vždy dbala na to, aby byla perfektně upravená, a to i doma, kde se ráda věnovala práci na zahradě nebo vaření. Vidět ji jinak, než v šatech a dokonale upravenou, bylo prý takřka nemožné i pro její nejbližší. O jejím citu pro módu svědčí i dar od dcery Zoe, která žila v 60. letech spolu s manželem, delegátem při OSN, ve Spojených státech amerických. Ta mamince věnovala elegantní sadu pudřenky a kabelky z brokátu.
Klobouček po vzoru "Jackie" Kennedy
Ačkoli dle dobových zdrojů chodila Irena Svobodová často prostovlasá, pokud už sáhla po klobouku, měla její volba styl. Inspirovala se totiž u manželky amerického prezidenta Kennedyho Jacqueline zvané často familiérně Jackie (ta byla první dámou USA v letech 1961-1963), která byla výraznou módní ikonou své doby napříč zeměkoulí. Na dobovém snímku je v rámci expozice zachycena Irena Svobodová v kloboučku typu kastrůlek, tedy ve tvaru kopírujícím styl někdejší světoznámé první dámy USA.
Přestože se po boku svého muže stala první dámou Československa v nechvalně proslulém socialistickém období, na Hrad, kde prezidentský pár tradičně pobývá, vrátila Irena Svobodová noblesu. Třeba tím, že se zasadila o navrácení historického nábytku po prvním československém prezidentovi Tomáši G. Masarykovi, jehož byla velkou obdivovatelkou. Svou pověstnou empatii projevila angažovaností v projektech, jako Červený kříž či SOS Dětské vesničky.
Stejně, jako její cit a odvaha, je ale zajímavý i její osobitý styl. Detaily z výstavy i inspiraci, jak zapojit prvky stylu Ireny Svobodové do novodobého šatníku, najdete ve fotogalerii.