Heboučké svetříky v pastelových barvách, sněhobílé topy z jemného materiálu, vše vyrobené v duchu udržitelnosti. To jsou vlajkové lodi aktuální kolekce značky TOUCHME, za níž stojí návrhářka Pavla Maříková. V rozhovoru pro magazín Lifee.cz prozradila, co pro ni znamená móda a proč se vedle výroby oděvů věnuje upcyklaci kdysi luxusních kousků nábytku.
O vlastní značce snila Pavla Maříková snad odjakživa. Léta praxe v korporátním marketingu ji naučila vše potřebné, a tak se rozhodla založit značku TOUCHME. Heboučké svetříky a pohodlné, skvěle padnoucí topy z udržitelných materiálů navíc brzy doplnila řada upcyklovaného nábytku. Jaký je příběh její značky, to nám Pavla povyprávěla v Concept Store Ones na pražském Újezdě.
Co charakterizuje značku TOUCHME
Co nejlépe charakterizuje vaši značku TOUCHME?
Moje značka, to jsou především věci příjemné na nošení. Mělo by to být vaše útočiště, ať jste kdekoliv. Svetříky, které u mě můžete vidět, jsou z vlny lam baby alpaca. Myslím si, že jsem dokonce jediná v České republice, která prošla celým auditorským procesem a má certifikace udržitelnosti na tuto vlnu. Baby alpaca má tu úžasnou vlastnost, že vůbec neškrábe, já sama často nosím svetry z ní na holé tělo. Mám i oblíbený kousek, který si beru přes hedvábné slip dress nebo jenom tak přes tričko nebo tílko.
Obsahuje vaše kolekce i jiné kousky oblečení než svetříky?
Do své kolekce jsem přidala i trička. Jsou z neuvěřitelně hebkého a jemného materiálu, kterému se říká TENCEL Modal. Vyrábí se z vláken dřevin a také je to udržitelný materiál, který má speciální ochrannou známku. Takže i moje trička a topy zapadají do celého konceptu, že má člověk na sobě krásné, příjemné a heboučké věci, které nekoušou a ve kterých se cítí dobře.
Jak ve střední Evropě získáváte vlnu lam udržitelným způsobem? V Čechách se asi nechovají.
Ne, chovají se v Peru a udržitelnost spočívá v tom, že existují neziskové organizace, které poskytují zmíněné certifikace. Přiznám se, že na začátku jsem v celém tom procesu byla úplně ztracená. Je to velmi složité, ale pomohlo mi, že jsem se před třemi lety dostala na Zalando a svou značku díky tomu prodávám v jedenácti zemích Evropy. Tato společnost udržitelnost hodně podporuje a má s procesy s ní spojenými mnoho zkušeností. Tam jsem dostala návod na to, jak všechno dělat správně. Díky tomu jsem objevila také TENCEL, zjistila, že něco takového vůbec existuje. A pak už jsem kontaktovala jednotlivé neziskovky v Peru, které vydávají ony certifikace.
Co vás vedlo k založení značky? Původně jste měla úplně jinou profesi.
Já pořád ještě tu původní profesi mám, stále pracuji ve velké korporaci. Ale protože jsem dlouhodobě dělala v marketingu, vedla jsem velké značky, tak jsem se naučila, co přesně to obnáší, když člověk chce přivést nějakou značku na trh. Jak si spočítat výrobní náklady, marže, jak dělat marketing, všechny ty věci s tím spojené, takže jsem za sebou měla dlouholetou byznysovou školu. Pak člověk ví, jak zhmotnit své nápady, a protože jsem měla a mám moc ráda módu, byl vždycky můj sen mít vlastní značku. Tvořit věci, které vycházejí ze mě.
Jak si rozumí to vaše korporátní já s kreativní duší návrhářky?
Nevím, jestli to je tím, že jsem Blíženec, ale mám dvě stránky. Především se neberu moc vážně a i svými kolegy jsem často vnímána jako v našem oboru neobvykle alternativní člověk. A také mám přítele, který je umělec - herec a hudebník. Pro něj jsem zas ta holka z korporátu, takže jsem vždycky byla někde mezi. Ale vždy jsem v sobě měla snivou stránku. Možná je to i tím, že jsem introvert, tak je pro mě velmi důležité, co nosím, jaký mám doma nábytek, jak se cítím v tom prostoru, protože tam najednou díky tomu dokážu vypnout. Pak teprve začnu používat tu snivou stránku a začnou se dít věci.
Pavla Maříková o upcyklaci nábytku
Součástí vaší značky je i nábytek, který čalouníte, samozřejmě také přírodními materiály.
Ano, přesně tak. Je to vlna z australské ovečky a čalouním dokonce tady kousíček od studia, ve kterém natáčíme. Mám jednoho skvělého čalouníka, který mi s tím pomáhá. Ale i můj nábytek se vztahuje k udržitelnosti. Všechno jsou to vintage kousky, například od designérů z šedesátých let. Ty kompletně repasujeme a pak využíváme k jejich čalounění onu vlnu z australské ovečky. Stejný materiál, který vidíte na mých kouscích, používají i velká skandinávský studia. Ta dělají nádherné věci a čalouní také velmi podobnou látkou.
Takže je to vlastně vintage způsob úpravy.
Já nechtěla vyrábět nic nového. Všeho je tu už spousta. U toho oblečení to beru trošku jinak, sama neumím upcyklovat, ale spíš jsem se snažila vytvořit věci, které vydrží opravdu věky, pokud se o ně člověk stará. U toho nábytku jsem si ale říkala, že nechci vyrábět nic nového, protože je tu spousta starých věcí, kterým by bylo hezké dát nový život.
Máte vztah i k vintage oblečení, nosíte sama nějaké takové kousky?
Mám hodně vintage oblečení. To já ráda nosím a moc se mi líbí kombinace vintage kousků s moderními věcmi, to je moje.
Kdo se skrývá za značkou TOUCHME
Vy sama jste jedinou autorkou svých modelů, nebo spolupracujete při výrobě s dalšími designéry?
Na této kolekci jsem spolupracovala s návrhářkou Terezou Rosalií Kladošovou. Ona je úžasná designérka, mám od ní také spoustu kousků ve svém šatníku a jsme kamarádky, už se známe hrozně dlouho. Tereza má obrovské zkušenosti s pleteninami, výrobou svetrů a také s těmi udržitelnými procesy, takže mi velmi pomáhala při vytváření designů. Já měla nějakou svou úvodní myšlenku a Tereza to se mnou dotáhla tak, aby to bylo správně. Udělala mi technické výkresy a vše okolo, byla při výrobě kolekce mojí pravou rukou.
Vidíme ve vaší kolekci poměrně jemnou pastelovou barevnost, je to vaše oblíbená škála, nebo se můžeme těšit i na výraznější barvy?
Zatím jsem tam využila svou oblíbenou barevnou škálu. Také Tereza má hrozně ráda barvy, a tyto jsme spolu vybraly, protože nám přišlo, že k sobě krásně ladí. Jsou to věci, které bychom samy nosily. Ale určitě bych chtěla jít i do zemitějších tónů, protože sama takové barvy nosím.
Oblíbené kousky návrhářky
Co nesmí chybět ve vašem šatníku?
V mém šatníku nesmí chybět různé druhy svetrů, nosím samozřejmě tuhle kolekci a moc ráda kombinuju oblečení. Takže mi nechybí dlouhatánský kardigan, takový až skoro kabátek, protože já ho nosím nejenom k džínům, ale klidně i přes hedvábné šaty a jdu v tom někam do baru. Jsem hrozně zimomřivá, takže pro mě je to krásný i praktický módní doplněk. Zároveň ale takový kousek působí velmi elegantně.
Takže váš aktuální styl teď hodně stojí na vlastní tvorbě.
Ano. Obecně mám ráda tzv. basic věci, proto jsem do své kolekce zahrnula i klasické bílé topy a trička. To bylo také něco, co mi v šatníku chybělo. Hodně jsme je s Terkou vyladily, např. tílko má dvouvrstvou strukturu, takže je krásně pevné, drží tvar a nepotřebujete pod něj ani podprsenku. Zároveň jsme si hrozně vyhrály se švy, takže vůbec nejsou vidět. V mém šatníku také nesmí chybět oversize sako.
A existuje obecně něco, co byste ze ženského šatníku vyřadila?
Nemám moc ráda tylové sukně. Ty dlouhé, vrstvené, z těch mě doslova škrábe v krku. Ale jinak si myslím, že móda je hlavně o tom, jak člověk umí věci nosit. Není to o jednotlivých kouscích, protože něco skvělého může na někom vypadat blbě, a něco, co by si člověk na první pohled nekoupil, může být nakonec úžasné. Takže to je hlavně o osobnosti a o tom, jak člověk umí módu vynosit. Kromě tylových sukní bych tedy nic z šatníku žen nevyřazovala.
Co dalšího v rozhovoru prozradila módní návrhářka Pavla Maříková?
- Kde se prodává značka TOUCHME nejlépe
- Jaké české návrháře obdivuje
- Čím ji oslovují malé zahraniční módní labely
- Kde sama nakupuje módu do svého šatníku
Na nejhezčí kousky od Pavly Maříkové se můžete podívat do galerie.