Narodil se do chudé rodiny jako sedmé dítě z osmi. Aby pomohl s rozpočtem, hned, jak to šlo, nastoupil kopřivnický rodák Emil Zátopek do Baťovy obuvnické továrny ve Zlíně. Moc dlouho v ní ale nevydržel a podlehl kouzlu atletiky. Jak to bylo s jeho sportovními začátky?
První úspěch
Jednou, když ještě pracoval v baťovské továrně, si ho vyhlédl trenér, který ho vyzval k běžeckému závodu. Mladému Zátopkovi se nechtělo, tvrdil, že je slabý, nemá fyzičku. Přísný a zarputilý kouč ho ale poslal na lékařskou prohlídku, ze které Emil vyšel jako naprosto zdravý muž v kondici, a tak musely výmluvy stranou. Hned při prvním tréninku, jak sám vzpomínal, ho to tzv. chytlo a v roce 1941 doběhl druhý v závodu Běh Zlínem. To byl zlom, po němž se nově zrozený atlet do sportu opravdu ponořil.
Zlatá olympijská medaile
Svou první zlatou olympijskou medaili získal Zátopek na olympijských hrách v Londýně 30. července 1948 v závodu na 10 kilometrů. Z Londýna si odvezl ještě jeden cenný kov - stříbro ze závodu na 5 kilometrů.
Další úspěchy
Na dalších letních olympijských hrách, které se konaly v roce 1952 v Helsinkách, byl ještě úspěšnější. Z Finska si odvezl hned tři zlaté medaile a třikrát pokořil olympijské rekordy! Ze závodů na 5 kilometrů, 10 kilometrů a maratonu, který tehdy běžel poprvé v životě.
Životní pocty
Obdivuhodný sportovec se kromě označení "český olympionik století" dočkal i řady jiných poct. Ve Zlíně mají jeho sochu, v Británii vznikla mini opera Zátopek! inspirovaná jeho životem a díky přezdívce "Česká lokomotiva" si ho Škoda Transportation vybrala jako marketingový název pro svou elektrickou lokomotivu 109E z roku 2008.