Autonomní řízení je jednou z inovací, která v budoucnu změní automobilový svět. Kdy to bude, zatím nikdo neví. Jaká je cesta k plné automatizaci a v jaké fázi se nyní nacházíme?
Digitalizace, elektromobilita, autonomní řízení a umělá inteligence – to jsou čtyři hlavní témata, která zcela zásadním mění svět automobilek tak, jak jsme jej znali dosud. Plně samoříditelný automobil zatím nemá žádná automobilová značka a je jasné, že cesta k němu bude ještě hodně dlouhá. Překážkou bude kromě technologií také legislativa, protože některé dopravní situace nelze uspokojivě vyřešit, aniž by jedna ze stran nebyla poškozena. Je to klasické morální dilema, zda například při nevyhnutelné srážce má srazit muže nebo ženu, mladšího nebo staršího chodce… A před vývojáři jsou i další technologické výzvy.
Robert Pěnička, koordinátor asistenčních systémů a elektroniky airbagu ve ŠKODA AUTO k tématu bezpečnosti říká: „Především je to téma funkční bezpečnosti. Nehodu zaviněnou řidičem dnes vnímáme jako sice smutnou, ale běžnou součást života. Ale nehoda zaviněná strojem je vnímána jako „skandál“, který může v okamžiku zcela a na dlouho podrýt důvěru uživatelů. Technologie tak musí být jištěny pro všechny možné příčiny výpadku.“
Podle Roberta Pěničky musí být pro co největší bezpečnost zdvojený zdroj energie, agregát brzdné soustavy, řízení. Kombinují se různé technologie snímání okolí vozu, a to i proto, aby se eliminovaly fyzikální limity různých technologií. Složitá a zdvojená technologie samozřejmě znamená další problém, a tím jsou náklady. Jak náklady v podobě investic výrobce, tak cen za systém.
Podle mezinárodní klasifikace existuje celkem pět úrovní autonomního řízení, která určují, do jaké míry mohou automobily zastoupit řidiče, maximem je stupeň 5, který znamená zcela autonomní vozidlo a zatím jej nevyvinula žádná automobilka. Stupně 1 a 2 má mnoho současných automobilů na trhu.
5 úrovní autonomního řízení
Level 1 – asistence řidiče: adaptivní tempomat, který sám udržuje rychlost a odstup od vpředu jedoucího vozidla – to je typický příklad Levelu 1. Elektronika v autě může mírně zasahovat do řízení na základě aktuální jízdní situace, konkrétně zrychlovat, zpomalovat, lehce zatáčet. Auto může vykonávat vždy jen jednu funkci, nikoli je kombinovat.
Level 2 – částečná automatizace: auto už umí funkce kombinovat. Samo dokáže třeba zároveň zpomalovat a točit volantem. Člověk ale musí být vždy připraven okamžitě převzít řízení. Typickým příkladem je systém automatického parkování.
Level 3 – podmíněná automatizace: Za určitých podmínek může systém plně převzít kontrolu nad vozidlem. Typickým příkladem je relativně rovná a široká dálnice s dobře vyznačenými jízdními pruhy. Řidič nemusí mít ruce na volantu a (pokud na to má odvahu) ani sledovat silnici, ale stále musí být připraven na upozornění systému převzít řízení. Autopilot při jízdě po dálnici automaticky zrychluje, řídí, brzdí, a dokonce se i vyhýbá. S automatizací řízení na Levelu 3 počítal koncept VISON E z roku 2017, vize vozu ŠKODA blízké budoucnosti, která bude mít plně elektrický pohon (ukáže se v roce 2020).
Level 4 – vysoká automatizace: vozidla této úrovně člověk může řídit sám, ale není to nutné. Až na výjimky, kterými může být třeba velmi špatné počasí, husté sněžení apod. už auto zvládá všechno samostatně. A umí si poradit i v případě, kdy vyzve člověka k převzetí řízení, ale ten nereaguje. Pak auto samo bezpečně zastaví.
Level 5 – plná automatizace: stroj zvládá úplně všechny situace, volant není vůbec potřeba a to ani ve vánici na opuštěné vesnické silničce. Člověk jen nasedne a zadá cílovou destinaci. Zatím jde o utopii. V roce 2044 už ale takové automobily jezdí, přečíst si o tom můžete v nové sci-fi knize Ondřeje Neffa 3 kroky do tmy.
Zajímá vás vývoj autonomního řízení? Chcete se podílet na budoucnosti automobilů? ŠKODA AUTO neustále hledá nové tváře do oddělení