A stejně budu milionář! Mladého mrňavého číšníka Jana Dítěte si v Menzelově filmu Obsluhoval jsem anglického krále střihl bulharský herec Ivan Barnev. Jméno, které bylo pro českého diváka do té doby neznámé. Kam se po natáčení ubírala Barnevova kariéra a čemu se věnuje nyní?
Film Obsluhoval jsem anglického krále, který vznikl na motivy románu Bohumila Hrabala, se odehrává za doby hitlerovského Německa. Sleduje osud číšníka jménem Jan Dítě, který se později vypracuje na hoteliéra a cestovatele. Lidé si ho dobírají pro jeho malý vzrůst, že se chová příliš jako Čech a zároveň sympatizuje s Němci. Příběh Jana Dítěte, který jste včera mohli sledovat na Nova Cinema, ztvárnili dva herci – kromě Oldřicha Kaisera také Bulhar Ivan Barnev. Co se s ním stalo po „anglickém králi?“.
Z Menzelova filmu do hororu
Bulharský herec Ivan Barnev (* 15. července 1973) vystudoval Akademii hereckého umění v Sofii. Záhy se z něj stal jeden z nejtalentovanějších mladých herců. Zpočátku se věnoval divadelnímu herectví, poté přesídlil na filmy.
Po dvou letech od natáčení Menzelova filmu dostal nabídku na roli v hororu Vlak do pekel (2008), který byl sice produkován Američany, ale natáčel se v Bulharsku. Celý film se prakticky odehrává jen ve vlaku, kde řádí psychopatický vrah. Své oběti zavírá do klecí a poté je mučí.
Horor získal v hodnocení filmové databáze Čsfd.cz pouhých 47 procent. Když k tomu připočteme bezduché krvavé scény a klasický pohled Američanů na východní Evropu, kteří si mnohdy stále ještě myslí, že tu máme komunismus, je jasné, že bulharský herec vzal roli hlavně kvůli honoráři.
Když se chce, tak to jde
V roce 2015 se Barnev objevil v bulharském dramatu Jajda (Žízeň). Film se točil v regionu Sandanski, který patří mezi nejsušší v Bulharsku. Vystupuje v něm tříčlenná rodina, která se živí praním prádla z okolních hotelů. Jednoho dne k nim přijede kopáč studní s mladou dcerou, která rozvíří osudy všech zúčastněných.
Přestože je ve filmu minimum dialogů, není to k jeho škodě. Vše stojí a padá na kvalitních, a hlavně přirozených výkonech herců, nemluvě o sugestivních záběrech na nehostinnou a vyprahlou krajinu. Snímek sice patří do alternativní kategorie, ale zároveň ukazuje vyspělost bulharské kinematografie. Žízeň byla rovněž uvedena na filmovém festivalu Febiofest.
Zpět do Karlových Varů
Loni byl na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech uveden dramatický snímek s názvem Otec. Ivan v něm ztvárnil muže jménem Vasil, kterého postihne tragédie v podobě ztráty manželky, jež umře při autonehodě. Při pohřbu však jedna žena prohlásí, že jí dotyčná právě volala na mobil. Vasil se toho hned chytne a vyhledá známého senzibila, aby všemu přišel na kloub. Byť se ho jeho syn snaží přivést k rozumu, Vasil jeho rad nedbá a žene se za jediným cílem – chce se svou milovanou znovu navázat kontakt.
Zápletka filmu vypadá zajímavě, ale i zde herec očividně šlápl vedle. Diváci a odborná kritika vytýkají ději plytkost, absenci humorných okamžiků a momenty, které by nutily k zamyšlení.