Alternativy tradičních tabákových výrobků si poměrně rychle našly místo mezi českými spotřebiteli a aktuálně dobývají český trh. Největší zkušenosti mají uživatelé s e-cigaretami a zahřívaným tabákem. Zato novinku v podobě nikotinových sáčků lidé sice znají, ale ještě ji nevyzkoušeli.
Společnost jde s dobou a tudíž se po vzoru západních zemí odklání od tradičních tabákových výrobků. Kromě modernizace ji k tomu vede i čím dále tím negativnější vnímání kuřáků společností nebo omezení možností, kde se mohou cigaretu zapálit.
Moderní alternativy
Díky těmto nedostatkům se výrobci začali předhánět ve snaze najít vhodné moderní alternativy, které by měly být potenciálně méně škodlivé a společensky přijatelnější.
Průzkum
Jakou zkušenost mají Češi s tabákovými alternativami, zjišťoval průzkum agentury IPSOS. Jeho zadavatelem je společnost British American Tobacco, která v tomto segmentu na český trh dodává dva produkty – zařízení na zahřívaný tabák pod značkou glo a nově i nikotinové sáčky LYFT.
Překvapivé výsledky
Průzkum ukázal, že e-cigarety, které jsou na trhu nejdelší dobu, zná 93 % dotazovaných kuřáků a 61 % je i vyzkoušelo. Následuje je zahřívaný tabák (glo/iqos), o kterém slyšelo 86 % a 50 % respondentů jej vyzkoušelo. Třetí příčka patří žvýkacímu tabáku, kde se znalost pohybuje okolo 85 %, avšak přímou zkušenost s ním má jen 21 % dotazovaných, a to častěji muži než ženy. Všeobecně je znalost tabákových alternativ větší u mladších lidí do 35 let s vyšším vzděláním.
Blýská se na lepší časy
„Poměrně vysoká znalost kategorie zahřívaného tabáku mezi českými kuřáky, ale hlavně jejich přímá zkušenost s ním je pro nás povzbudivá. Potvrzuje, že čeští spotřebitelé jsou velmi otevřeni novinkám a mají o alternativy tohoto typu velký zájem. Před dvěma lety tyto produkty v Česku nikdo nepoužíval, dnes mají 160 tisíc loajálních pravidelných uživatelů. Pokud jde o glo, právě jsme překonali hranici 50 tisíc prodaných zařízení. Stále nás ale čeká dlouhá cesta, pokud jde o celkový podíl na trhu. Očekáváme, že během následujících pěti let se k novým kategoriím produktů přesune 20 procent konzumentů,“ uvedl k aktuálním datům Tomáš Tesař, manažer komunikace British American Tobacco.
Do práce i na cesty
Ačkoli se na českém trhu novinka v podobě nikotinových sáčků, které se dávají pod horní ret, s názvem LYFT, teprve rozkoukává, překvapivě ji znalo 40 % dotazovaných, přímo ji pak ale vyzkoušelo jen 11 % z nich. Přitom se jedná pro vášnivé kuřáky o skvělou alternativu do práce nebo při dlouhém cestování. Je tedy zřejmě jen otázkou času, než si i novinka LYFT, která neobsahuje tabák, najde na trhu své pravidelné uživatele, kteří se rozhodnou svou závislost na cigaretách řešit touto nikotinovou alternativou.