Určitě se vám někdy stalo, že dárek, který jste našli pod stromečkem, úplně nebyl dle vašeho gusta. Pokud je věc poškozená, neměl by být problém s reklamací. S jeho výměnou či vrácením však můžete narazit. Sám prodejce si totiž může stanovit podmínky a zda vám výměnu či vrácení umožní.
Obchody po Vánocích se jen hemží zákazníky, kteří přišli vyměnit nebo vrátit zboží. Kamenné obchody vám ale rozhodně nemusí vyjít vstříc, nemají totiž zákonnou povinnost. Nevhodná barva, velikost nebo fakt, že jste danou věc dostali dvakrát, není chyba prodejce a rozhodně není samozřejmostí, že si můžete nárokovat vrácení peněz.
Při pořizování dárků je tedy nejméně bolestivou cestou se zeptat. Ušetříte si pozdější nedorozumění. Zjistěte si, jakou časovou lhůtu na vrácení nebo výměnu máte, jaké jsou podmínky (zboží musí být zabalené v původním obalu, nesmí být ustřihnutá visačka ze svetru apod.) a jakou formou může výměna či vrácení proběhnout.
Mylně se mnoho lidí domnívá, že když přinese vrácené, nerozbalené zboží, má nárok na vrácení peněz. Pokud jste totiž měli šanci si zboží prohlédnout či vyzkoušet – tedy přijít s ním do styku v kamenném obchodě - máte smůlu. I když jste ho nekupovali vy.
Spoustu nepříjemností si také ušetříte, když přijdete s účtenkou. Ta se v nejhorším případě dá dohledat, ale prodejci tím rozhodně radost neuděláte a nezapomeňte, že jste to vy, kdo přišel „s prosíkem“. Arogantní tón že: „To snad máte někde v systému, ne?!“ raději nechte doma a buďte pokorní. Možná vám to i pomůže dojít k vyhovění. Navíc donést můžete i výpis z účtu.
Co se týká nákupu přes internet, pravidla jsou jiná. Zde můžete zboží vrátit do 14 dnů bez udání důvodu.