Tento námořní průplav ve Střední Americe vede skrz Panamskou šíji a spojuje Atlantský a Tichý oceán. Konkrétně Karibské moře s Panamským zálivem.
Panamský průplav byl budován Francouzi v letech 1880 až 1889 a následně Američany v letech 1904 až 1913. Slavnostně byl otevřen 15. 8. 1914 — tedy před 104 lety, a to tak, že parník Ankon přeplul od Atlantského do Tichého oceánu. Do plného provozu byl ovšem průplav uveden až po první světové válce v roce 1920.
Průplav je dlouhý 81,6 kilometru a široký 150 až 305 metrů. Velká část povodí řeky byla prohlášena za jeden z panamských národních parků, který podle této řeky nese jméno Národní park Chagres.
Panamský průplav překonávají dva pevné mosty - Puente de las Américas a Puente Centenario. Ty zajišťují pozemní spojení mezi Severní a Jižní Amerikou.
Jeho výstavba stála Američany 352 000 000 dolarů. Spolu s francouzskou investicí činily celkové náklady 639 000 000 dolarů — což odpovídá 7 miliardám dnešních dolarů. Jeho vybudování si vyžádalo v letech 1904 až 1913 5 609 lidských životů, před tím při stavbě Francouzi odhadem přes 20 000 mrtvých. Stavba Panamského průplavu patří bez nadsázky k nejkrvavějším stavbám lidské historie.
Panamským průplavem již proplulo kolem milionu lodí – denně jich je v průměru čtyřicet. Cesta jednoho obrovského plavidla skrze šest velkých plavebních komor, které vyrovnávají šestadvacetimetrový rozdíl hladin mezi Pacifikem a Atlantikem, trvá osm až deset hodin.
I po více než sto letech od otevření je Panamský průplav stavbou, která fascinuje a která ve svém oboru nemá dodnes ve světě obdoby.