Zkuste si představit tohle: ve své firmě usilujete o udržitelnost. Nebo působíte v některé nevládní organizaci. Jak ale získat informace o tom, jak se vám na vaší cestě daří? Jak získat podrobnosti o výsledcích projektů? Jak zkrátka mít v ruce relevantní data?
Právě to je cílem startupu Impactso.com. Stojí za ním Hana Stelzerová, která se ho rozhodla založit s kolegyní proto, aby vznikl software na sběr dat pro různé organizace, které pozitivně přispívají ke společenské změně. Software jim pomůže nejen sledovat cíle, vyhodnocovat cestu, po které k němu kráčí, ale právě také hlídat výsledky.
„Cílovkou pro nás primárně byly organizacím lidskoprávní, sociální a takové, které sdružují ženy a podporují je v podnikání. Hledaly jsme s kolegyní, co mají společného a jak by bylo nejefektivnější sbírat data tak, aby byla porovnatelná. Díky tomuto výzkumu jsme přišly na jednoduchý princip, který nám online prostředí pomůže nastavit,“ popisuje Hana Stelzerová, účastnice projektu společnosti Huawei, která dlouhodobě podporuje ženy v ICT, a Hospodářské komory prostřednictvím jejího think-tanku, Výzkumného ústavu pro podnikání a inovace (VÚPI). Pod názvem Women in Tech projekt podporuje talentované a cílevědomé ženy ve start-upovém prostředí v jejich rozvoji.
Cesta pro lepší život
Hana Stelzerová působí v nevládním sektoru od počátku své kariéry. Dostala se k němu náhodou, když ji kolega ze sociologie doporučil na stáž a ona tak měla možnost pracovat pro společnost Agora Central Europe. Ta usilovala o participaci s veřejností a zvýšení zájmu lidí o veřejné dění.
Nevládní sektor má podle ní jednu velkou výhodu – umí lépe než stát reagovat na potřeby lidí. A zatímco v byznysu je cílem vydělat peníze, v nevládním sektoru hledat cestu a využívat zdroje pro zlepšování života různých skupin obyvatel.
Software na principu Impactso.com na „trhu“ chyběl. Zájemci totiž velmi stojí o možnost data sbírat, ale dosud v podstatě neměli jak. A v jaké že je nyní projekt fázi? „Rády bychom, aby v základní variantě začal být používán prvními zájemci někdy na začátku příštího roku. Nyní mapujeme poptávku, protože víme, že nyní je správná doba,“ popisuje Hana Stelzerová.
Ta svůj startup přihlásila do projektu Women in Tech. Zaujalo ji, že podporuje ženy, které se rozhodly vstoupit do digitálního světa s vlastním nápadem. Právě ženy totiž podle ní mohou do online světa vtisknout svým osobitým způsobem myšlenku a jiný přístup k věci.
„V tom je projekt skutečně originální. Je třeba už na školách dívkám ukazovat, že v tomto oboru je obrovský potenciál a prostor pro kreativitu. Je ale potřeba je pro obor nadchnout, představit jim pozitivní ženské vzory, které mají kluci,“ zdůrazňuje.
Jak si stojí české ženy?
Problém českých žen vidí Hana Stelzerová v tom, že mají pocit, že o jejich názory nikdo nestojí. Právě proto se v dostatečném množství neucházejí o rozhodovací pozice. Například severské země, Francie či Německo jsou v tomto hodně před námi, přesto zde slýcháváme prohlášení, že mají před sebou ještě dlouhou cestu.
Mají tedy ale české ženy nějakou naději? „Naději máme v mladší generaci. A také v projektech jako je Women in Tech. Strašně moc bych si přála, aby ženská práva nebyla tématem k debatě nikde ve světě. Někteří mají pocit, že už nyní to tématem není, ale to je velký omyl,“ zdůrazňuje Hana.