Postujete pravidelně, fotíte hezky a „popiskujete“ vtipně, ale váš účet na Instagramu pořád nemá víc než pár desítek sledujících? Že nejspíš děláte někde chybu, jste už asi zjistili. Ale kde? Přijďte tomu na kloub s Aki Votrubovou, expertkou na Instagram z reklamní agentury Peppermint... a majitelkou účtu s 11,3k followery.
Když se podíváte na můj Instagram (@andrea.vrana), vidíte hned, co je špatně a proč mám jen 144 sledujících?
Tak vy jste ukázkový příklad toho, jak lidé Instagram vnímají. (usměje se) Sice tam dáváte hezké fotečky, ale je vidět, že nevnímáte Instagram jako konzistentní galerii, ale jako jednotlivé příspěvky, které na sebe navzájem nemusí vizuálně navazovat. A to je chyba.
Lze získat tisícovky followerů, pokud teprve účet zakládám, nebo je třeba mít nějakou historii?
Tisícovky followers lze samozřejmě získat i dnes, ale je pravda, že účty, které své sledovatele získávaly v minulosti, to měly snazší. Instagram nebyl tak populární, a tedy ani konkurence mezi tvůrci nebyla tak veliká. Dnešní úspěch na Instagramu komplikuje i změna instagramového algoritmu, který ne vždycky řadí příspěvky chronologicky, jako tomu bylo dříve.
Jaké předpoklady musí splňovat fotka, aby měla hodně lajků?
Instagram je silně estetická síť. Obrázek by tedy měl splňovat základní pravidla fotografie, jako je zlatý řez nebo rozpoznatelnost ústředního bodu fotky. Zároveň ale na Instagramu frčí minimalismus, zajímavé edity fotek, filtry, středová kompozice. A pak samozřejmě záleží na aktivitách, které uděláte po napostování fotky.
Bez #hashtagů ani ránu
Tedy zvolit například správný popisek?
Existují uživatelé, kteří ke každé fotce píší nějaký příběh, a lidé tak z příspěvku kromě vizuálního přínosu získají i nějaké informace. Existují ale i slavné účty, které popisky nemají nebo jen velmi minimalistické. Není to asi to hlavní, ale určitě i popisek ovlivní popularitu účtu.
A emodži? Dokážou nějak významně posunout oblíbenost fotky?
To je spíš taková třešnička na dortu v popisku, ale počet followers to asi úplně nezvedne.
Předpokládám, že hashtagy už jen „okrasnou funkci“ mít nebudou…
Ty už jsou důležité. Díky nim se totiž k vaší fotce mohou dostat lidi, které daná oblast zajímá. Když se jim vaše fotka líbí, mohou si omrknout celý váš účet. A pokud má, jak jsem říkala na začátku, onu sjednocenou galerii a nějaký směr, který daného člověka zajímá, nový follower může být na světě. (usměje se)
Jak hashtagy vybírat?
Dobré je sledovat tvůrce zběhlé na Instagramu, kteří fotí podobné věci jako vy, a od nich je odkoukat.
Pokud chci, aby mi followeři přibývali, měla bych si dát pozor na rozmanitou skladbu fotek?
Ano, i ne. Followers mají rádi, když vědí, co od kanálu čekat. Většina účtů je tedy zaměřena jedním směrem, například na portrétní fotku, krajinky, módu, jídlo... Ale samozřejmě jsou i lifestylové Instagramy, které tyto směry kombinují a tím ucelujícím prvkem je pak vizuální tonalita.
Účet můžete sladit do jednotných barev. Třeba @terumenclova krásně ladí do teplých tónů. Jsou světlé, minimalistické účty, jako například @madam_michaela, barevné jako @czech_vibes nebo s nějakým specifickým editem, jako má třeba účet @hricca.
Přijde mi, že nejlajkovanější fotky bývají ty, na nichž je autor nebo autorka sama. Čím to?
Pokud fanoušci sledují účet tvůrce nejen kvůli jeho tvorbě, ale i jeho osobnosti, je to logické, mají k dané osobě vztah. Ten se aktuálně často prohlubuje i díky InstaStories, ve kterých tvůrci často odkrývají více ze svého já a soukromí, než doteď ukazovali na svých profilech.
Insta recept na úspěch? Ten není
Existuje určitý typ fotky, který zafunguje spolehlivě u každého?
Ne, v tom je Instagram úžasný, že si tam každý může najít, co ho baví. A že každý tvůrce může fotit, točit, kreslit a modelovat v grafických programech dle libosti. Věřím, že pokud je to opravdu kvalitní tvorba, své příznivce si na Instagramu vždycky najde.
Na co se zaměřovat při pořizování „instagramové fotografie“? Záleží na kvalitě, nebo spíš obsahu?
Já se budu už asi opakovat, ale on opravdu neexistuje univerzální recept na úspěch na Instagramu. Platí to i o fotkách. Znám skvělé účty lidí, kteří fotí jen na iPhone (např. @danekpavel). Jsou účty, jejichž autoři začali s fotkou přes iPhone a poloprofi zrcadlovkou a postupně přešly na fullframe, ale umí fotky tak skvěle upravovat, že i mezi snímky pořízené na extrémně profesionální techniku umí propašovat fotky focené na iPhone či jiný telefon a ani nepoznáte rozdíl (např. @terumenclova či @hynecheck).
S neustále se zlepšující mobilní technikou se také může stát, že fotograf začal na iPhonu, přešel na foťák, aby se po pořízení iPhone 7 Plus vrátil k focení iPhonem, jako se to stalo u @hana_val. Co se týče barevnosti – světlá čistá instagramová fotografie je velmi populární, ale frčí i černobílé účty, desaturované (@nicolekudelovka) nebo naopak ty hodně barevné (@czech_vibes) či tmavé.
Na Facebooku už je zajeté sponzorování příspěvků a reklama obecně. Neměl by ji zanedbat ani ten, kdo touží po sledovaném Insta účtu?
Na placené promo instagramových profilů tvůrců zatím nevěřím. Instagram nás k tomu snižováním dosahů profilů tlačí, ale věřím, že nás k tomu nedonutí.
Pokud se nepletu, zájem o facebookový příspěvek zvyšují komentáře, sdílení, označování. Můžeme podobným způsobem zviditelnit i fotku na Instagramu?
Přesně tak. Instagramový algoritmus funguje podobně jako facebookový. Můžeme tam příspěvkům „zvyšovat karmu“ tím, že s nimi interagujeme, a díky tomu je uvidí více lidí. Naopak – pokud na příspěvky nějaké tvůrce spíše nereagujeme, Instagram nám je postupně přestane ukazovat. Chce přece, abychom se na této síti hlavně bavili, a trávili tak na ní více a více času.
Co rozhodně nepostovat?
U sociálních sítí se obecně nedoporučuje zveřejňovat to, co příliš ukazuje soukromí nebo soukromí někoho jiného. U Instagramu samozřejmě platí zákaz postování nahoty, pornografických příspěvků či zobrazování násilí.
Máte nějaké oblíbené instagramové účty?
Kromě účtů, které jsem zmínila, mám moc ráda účet @zanormalniholky, který bojuje proti zkreslené realitě hubených, prsatých instagramových krásek a ukazuje, že každá holka je krásná, pokud se má ráda a je přirozená. Kdo další mě inspiruje, můžete zjistit na mém účtu @akivotrubova po rozkliknutí záložky „sleduji“.
Proč Instagram milovat a nenávidět?
Instagram je sociální síť, virtuální prostor, online galerie vizuální tvorby. Nemyslím si, že by v nás měl vyvolávat tak silné emoce, jako je láska nebo nenávist. Asi jako všechny sociální sítě bychom ho měli brát s rezervou jako místo pro inspiraci a odpočinek.
***
Aki Votrubová
Je doma na Instagramu i v marketingu. Vystudovala obor Marketingová komunikace a PR na Karlově univerzitě a nabyté zkušenosti nyní uplatňuje v agentuře Peppermint, v rámci níž vedla instagramové kampaně pro značky jako T-Mobile, Milka, Aperol Spritz nebo Mattoni. Chcete-li 11,3k sledujících Instagramu, jako má ona, přihlaste se na kurz pod jejím vedením.
***
Autorka rozhovoru: Andrea Vránová