Filmů s tematikou druhé světové války bylo natočeno bezpočet. Jen několik jich ale patří mezi kvalitní kousky. Jedním z nich je velkolepý snímek Pianista od režiséra Romana Polanského. Životní roli si zde střihl herec Adrien Brody.
Autobiografie Smrt města
Ty největší příběhy píše sám život. Druhá světová válka napsala takových tisíce. Jen většina z nich vůbec nepatřila mezi ty šťastné. Své životní drama si mezi lety 1939–1945 prožil i Polák židovského původu Wladyslaw Szpilman. Do propuknutí války žil společně se svými třemi sourozenci a rodiči ve Varšavě a živil se jako hudebník. Po nástupu nacistů však jeho život nabral jiný směr a namísto kariéry talentovaného umělce začal bojovat o holé přežití. O svých zážitcích napsal v roce 1946 autobiografii Smrt města, později uváděnou pod titulem Pianista. Podle ní natočil Roman Polanski v roce 2002 stejnojmenný film.
Oscar za hlavní roli
Celý příběh leží především na bedrech hlavního protagonisty a právě při jeho výběru měl režisér Roman Polanski šťastnou ruku. Rozhodl se pro tehdy osmadvacetiletého Adriena Brodyho, který zde podal oslňující výkon, po právu oceněný soškou Oscara. V roce 2003 se tak Brody stal nejmladším mužským hercem, který získal Oscara. Toto prvenství mu dosud nikdo nestačil vzít. Jednalo se přitom o Brodyho úplně první (a zároveň poslední) nominaci a dokázal porazit i ostřílené matadory v čele s Jackem Nicholsonem nebo Michaelem Cainem. Jeho pojetí polského pianisty si zkrátka naprosto získalo srdce akademie i veřejnosti.
Opuštěný muzikant
Muž ve filmu ztratí své příbuzné a dostane se do situace, kdy je absolutně odkázán na pomoc druhých a mnohdy i pouhé štěstí, jak může názorně ukázat například jedna z posledních scén, když se Wladyslaw setká s německým důstojníkem. Žije v úkrytu, odtržený od okolního světa a coby tvořivý člověk taky trpí nemožností hrát, což si vynahrazuje dojemnou imaginární hrou na piano. Brody se pro psychicky náročnou roli nebál nemilosrdné přípravy, a aby se co nejlépe vcítil do postavy opuštěného muzikanta žijícího v permanentním strachu, zbavil se nejenom svého bytu a auta, ale i své tehdejší přítelkyně.
Respekt
Oscarem byl oceněn také Polanski a scenárista Ronald Harwood. Od té doby byly natočeny další snímky s tematikou druhé světové války a spousta jich natočena jistě ještě bude. Pianista je ale jeden z těch, které se vám do paměti vryjí nejvíc. Je to přesně ten typ filmu, po jehož projekci budete citově zcela rozebraní a jenom mlčky zůstanete zírat do obrazovky. Naléhavosti Pianisty na emoce diváka o to více přispívá fakt, že se všechno skutečně stalo.