Už 189 let jsou dominantou Mladé Boleslavi. Tři buky lesní převislé, které jsou součástí nově vznikajícího parčíku „Tří císařů“ v údolí Jizery, byly na křižovatce ulic Ptácká a U Zastávky vysazeny na počest císaře Františka I., ruského cara Mikuláše I. a pruského korunního prince Bedřicha Viléma. Ti roku 1833 zavítali do nedaleké továrny firmy Köchlin a Singer. Jejich návštěva významně přispěla k rozvoji regionálního průmyslu. Podobné příběhy z historie regionu letos představí už druhý ročník výzvy Nadačního fondu ŠKODA AUTO a Bohemian Heritage Fund s názvem Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska.
Tři mocnáři si do Mladé Boleslavi „odskočili“ z valdštejnského zámku v Mnichově Hradišti, kde v září 1833 po celé tři týdny domlouvali obnovení spojenecké smlouvy známé jako Svatá aliance. Její podpis byl v době, kdy Evropu provázely dozvuky francouzské revoluce, potvrzením vzájemné vojensko-ekonomické podpory všech tří zemí.
Návštěva Mladé Boleslavi se ovšem nesla v úplně jiném duchu. Město tehdy patřilo k nejrychleji se rozvíjejícím průmyslovým oblastem na území Rakousko-Uherska. Kroky Františka I., Mikuláše I. a Bedřicha Viléma mířily do mechanické kartounky Jeremiase Singera a Karl Köchlina.
Automobilům předcházely bavlněné tkaniny
Pro současnou generaci je budova továrny známá spíše jako moderní vývojové centrum automobilky ŠKODA AUTO, jejíž auta jsou díky svému technickému vybavení unikátní v celé střední Evropě. Původně se zde však nacházela manufaktura na potiskování bavlněných tkanin, která zaměstnávala 600 lidí, odebírala zboží od 400 tkalců a patřila k nejmodernějším závodům své doby – pyšnila se mimo jiné vlastní chemickou laboratoří i prvním parním strojem na území Rakousko-Uherska.
Strom za vozidlo
Postupná změna započala po druhé světové válce, kdy továrnu začala využívat Mototechna, a právě automobilka ŠKODA. Budova technologického a vývojového centra automobilky pak na stejném místě vyrostla v roce 2006, po demolici původního objektu.
Továrnu Köchlin a Singer dnes symbolizují už jen tři „císařské“ buky, které byly před 189 lety vysazeny právě na počest Františka I., Mikuláše I. a Bedřicha Viléma. V sousedství těchto památných stromů byl v rámci programu fungujícího od roku 2007 s mottem „Za každé prodané vozidlo v České republice jeden zasazený strom“ vysazen vloni na podzim také miliontý strom ŠKODA AUTO – dub letní.
Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska
Výzva Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska, kterou v rámci projektu Kultura má zelenou vyhlašuje Nadační fond ŠKODA Auto a Bohemian Heritage Fund, připomíná zajímavé příběhy z historie regionu. Letos má na základě prodloužení výzvy má veřejnost možnost posílat své náměty až do 31. srpna. Výzva bude následně zakončena výstavou a prezentací těch nejzajímavějších příběhů na webových stránkách projektu. Vybraní autoři mohou navíc za svůj příběh získat odměnu až 5 000 korun.
„Letošní ročník Zapomenutých příběhů vzbudil k našemu potěšení opravdu velký zájem veřejnosti, proto jsme se rozhodli termín pro zasílání námětů prodloužit. Věříme, že občané či regionální instituce budou v této iniciativě pokračovat. Historie Mladoboleslavska nabízí určitě ještě mnoho zajímavých příběhů, které nejsou veřejně tolik známé a stojí za to na ně upozornit, protože mohou být inspirací pro mnoho dalších generací,“ říká Martin Hrdlička, člen správní rady Nadačního fondu ŠKODA AUTO.