Tisíce specialistů chybějí v Česku v oblasti ICT. Firmy své technologické mágy marně hledají a když už je najdou, hýčkají si je. Situaci s nedostatkem odborníků komplikuje fakt, že v Česku se oblasti technologií stále vyhýbají ženy!
Právě na ně se zaměřuje projekt Women in Tech, za nímž stojí společnost Huawei, která ženy v ICT dlouhodobě podporuje, a Hospodářská komora prostřednictvím svého think-tanku, Výzkumného ústavu pro podnikání a inovace (VÚPI). Cílem je podpořit talentované a cílevědomé ženy ve start-upovém prostředí v jejich rozvoji a ve spolupráci s předními poskytovateli služeb pomoci rozvíjet jejich kompetence.
Koordinátorkou projektu Women In Tech je Linda Štucbartová. Žena, která se nebojí snad ničeho! Prošla státní správou, rodinnou firmou i velkým korporátem, založila společnost Diversio a Čechy a Slováky učí původně izraelskému systému sebeobrany, jehož techniky jsou uzpůsobeny pro lidi, kteří nevědí, jak se bránit.
Technologie nejsou jen pro kluky
Problém podle ní spočívá v tom, že technologie jsou v Česku stále vnímány jako něco, co je „jen pro kluky.“ Proto se domnívá, že už dívkám na základních školách by se mělo téma technologií otevřít a přesvědčit je o tom, že v oboru ICT nic ryze mužského jednoduše není.
„Projekt Women In Tech je jedinečný. Jeho smyslem nebylo pořádat další hackathon nebo soutěže pro startupy. Protože už i ve světě se zamýšlejí nad tím, zda to je správná forma podpory pro ženy, jestli v sobě máme tu dravost, která podpoří ženské podnikání. My tedy ve Women In Tech pracujeme s existujícími projekty a chceme ženám pomoci dostat se na novou úroveň,“ popisuje Linda.
Rodina nebo kariéra?
Zásadní je však i změnit pohled zaměstnavatelů a vyhnout se tak známému klišé, zda žena může či nemůže úspěšně kombinovat kariéru s péčí o rodinu. O tom totiž Linda Štucbartová ví své…
Začínala ve státní správě, konkrétně na Diplomatické akademii v době, kdy se v Česku pořádal summit NATO. Měla možnost připravovat úředníky na vstup do Evropské unie a účastnila se jako pozorovatelka voleb na Ukrajině a v Bělorusku. Potom však začala působit v rodinné firmě, kde ji čekala další výzva – ekonomická krize. Následoval přesun do korporátu - společnosti Škoda Auto. A právě zde Linda zažila chvíle, kdy se velmi intenzivně potřebovala věnovat rodině…
„Škoda tehdy neumožnovala částečné úvazky a práci z domova a já potřebovala flexibilitu, čas na rozmyšlenou, čas na uspořádání rodinného života. Byl to ode mě takový vzkaz vrcholovému managementu společnosti a tehdy se opravdu začali zamýšlet na tím, co změnit. A já objevila volnost a flexibilitu, kterou mi poskytlo vlastní podnikání,“ vzpomíná na přelomové kariérní momenty.
Co dokáže rozmanitost…
Právě tehdy založila společnost Diversio, jejíž název je odvozen od slova diversity. V rozmanitosti Linda vidí možnost, jak pomoci kreativitě, inovacím a lepším nápadům. Protože právě ženy mohou na základě svých životních zkušeností do vedení podniků a projektů přinést jinou kvalitu přemýšlení, rozhodování a zkušeností.
„Často se stává, že homogenní tým, ať už ženský nebo mužský, dojde k chybnému závěru a členové se ochotně utvrzují ve správnosti špatné cesty. Právě proto je diverzita tak důležitá.“
My muže potřebujeme
Příklad bychom si mohli vzít třeba v Izraeli, pro zajímavost, zde jsou ženské startupy podporovány až do výše 70 procent investice, mají zde i speciální programy na podporu talentovaných žen. „V Česku skončí veškeré debaty o účasti žen ve veřejném prostoru u debaty o kvótách a vůbec se nedostaneme k tomu, že plýtváme talentem, že máme velké množství vysokoškolaček, ale nemáme tolik žen, které vedou vědecké týmy, že máme velké množství žen ve středním managementu, ale ne v nejvyšším vedení, že máme nejvíce žen v Poslanecké sněmovně, ale stále je to jen čtvrtina. A když se vrátím k projektu Women In Tech, ten sice děláme pro ženy, ale nemáme v něm jen ženy. Naopak máme obrovské množství mužských podporovatelů a mentorů. Protože my muže potřebujeme,“ dodává Linda Štucbartová.