Co myslíte, že je nebezpečnější? Opilý člověk za volantem, nebo unavený? Oba stavy jsou při řízení ruskou ruletou, ale víc nebezpečnější je člověk unavený než opilý. Mikrospánek je opravdu záludný. Při pouhé chvilce nepozornosti se může stát vážná nehoda. Nikdy za volant unavení a nevyspalí neusedejte. Pokud nemáte na vybranou, poradíme vám, jak s mikrospánkem bojovat.
Dle statistik způsobí únava a mikrospánek nejvíce dopravních nehod, které se na silnicích stávají. Člověk na chvilku usne a přestane vnímat. Sice to trvá jen pár sekund, ale i za tak krátký čas se může stát opravdu hodně. Člověk se lekne toho, že na chvilku usnul, strhne řízení a malér je na světě.
Příznaky blížícího se mikrospánku. V první fázi cítíte velkou únavu. Po chvilce vás začnou pálit oči a vy tak začnete rychle mrkat. Jde na vás spaní, a tak se všemožně v sedačce vrtíte. Zkoušíte se zabavit, takže máte neklidné ruce. Nezabírá to, protože vám ztěžknou víčka a vy už je jen stěží udržíte otevřené. Potom je to, jak když střihne film. Na chvilku usnete. Může vám dokonce i trochu spadnout hlava. Když si mozek uvědomí, že spí, rychle se šokem probudí a na malou chvilku tělo nakopne. Bohužel i pouhá chvilka nepozornosti je velice nebezpečná.
Jak bojovat proti mikrospánku?
Na cestu se připravte
Naplánujte si cestu. Jestli bude trvat opravdu dlouho a vy budete řídit klidně celý den, stanovte si přestávky. Přestávky by měly být po dvou hodinách a trvat cca patnáct minut. Den před cestou neflámujte a jděte spát klidně o hodinu dřív, než chodíte běžně. Snažte se co možná nejvíce odpočívat.
Jste-li ranní ptáče a automaticky vstáváte brzy, na noční cestu se sami nikdy nevydávejte. Raději vezměte s sebou nějakého pasažéra, se kterým byste se mohli vystřídat nebo který vás alespoň bude hlídat.
Energetické nápoje nepomáhají
Zapomeňte na energetické nápoje. Ty nejsou spolehlivé. Energetický nápoj pomůže ve chvíli, kdy už to máte například dvě hodiny do cíle. Když ale máte před sebou ještě pět hodin cesty, nespoléhejte na něj. Tyto nápoje působí maximálně hodinu a půl.
Energeťáky umí sice nakopnout a člověk se cítí odpočatě a nabuzeně. Ale jen do té doby, než jejich účinky přestanou působit. To pak totiž nastupuje velká únava. Mnohdy větší než ta, co byla před užitím energeťáku. Pozor na to.
Když už je toho moc
Cítíte na sobě, že se o vás mikrospánek pokouší? Jestli ano, zastavte. Otevřete okno nebo rovnou vystupte. Dejte si pauzu. Najezte se, napijte (abyste dodali přísun cukrů a energie) a klidně se na chvilku i projděte. Potom můžete pokračovat v jízdě. Jestli se o vás mikrospánek bude neustále a často pokoušet, nemá cenu nic lámat přes koleno. Raději zastavte a na chvilku si zdříměte na zadních sedadlech než to pokoušet a zavinit dopravní nehodu.
Ještě že máme tu techniku
V moderních autech řidičovo usínání už umí hlídat samo auto. Technika snímá řidiče za jízdy, a pokud palubní počítač vyhodnotí, že řidič usíná, zvukově ho upozorní. U některých aut dokonce zavibruje volant.
Skvělé jsou také snímací kamery, které sledují vozovku. Když zaregistrují, že řidič podezřele odbočuje, aniž by použil blinkr, opět auto vydá varovný signál. Vyšší verze tohoto signálu dokonce sama dokáže otočit volantem a zabránit tak nehodě. Tyto systémy bohužel zatím nabízejí vrcholové vozy automobilek Lexus, Mercedes-Benz, Volkswagen, Citroën nebo Volvo, jejichž ceny začínají na částce blížící se milionu korun.