A on to vlastně až tolik typický obraz není. Respektive, nevisí nikde v rámu na zdi, ale je na onu zeď rovnou namalován coby nástěnná malba. Nachází se v refektáři dominikánského kláštera u milánského kostela Santa Maria delle Grazie. Většina da Vinciho obrazů v sobě skrývá velká tajemství a Poslední večeře rozhodně není výjimkou.
Obraz byl několikrát historiky zkoumán a přišlo se na opravdu neuvěřitelné zajímavosti. Dokonce se spekuluje, že je na obrazu vyobrazena samotná Máří Magdalena.
O obrazu
Monumentální malba byla vytvořena roku 1495 na objednávku. Malbu si u da Vinciho objednal milánský vévoda Lodovico Sforza. Da Vinci ale nedostal zaplaceno v plné výši, a tak se jednoduše rozhodl malbu nedokončit. Po bližším zkoumání tedy můžeme přijít na to, že apoštolové nemají dodělané nohy, nebo jim chybí úplně. Zajímavé to také bylo s výběrem tváře pro Jidáše. Leonardo stále nemohl nalézt dobrou předlohu pro největšího biblického zrádce, a tak vyslal své pomocníky, aby mu našli toho nejzbědovanějšího bezdomovce ve městě. Pomocníci opravdu svůj úkol splnili a takovéhoto muže přivedli. Když s ním Leonardo mluvil a na malbě se s ním domlouval, řekl mu onen bezdomovec, že už mu modelem jednou stál. Byl mu předlohou pro Ježíše Krista.
Obraz da Vinci dokončil v roce 1498, ale jen 20 let po dokončení se začal ničit kvůli nekvalitním barvám, které Leonardo použil.
Sedí vedle Ježíše jeho manželka Máří Magdalena?
Velice známá teorie, kterou proslavil román Dana Browna Šifra mistra Leonarda. Říká, že muž, který sedí a odklání se od Ježíše, ve skutečnosti není apoštol Jan, ale sama Máří Magdalena, která možná byla víc než jen Ježíšovou následovnicí. Na světlo světa totiž prosakují a vyplouvají dobové dokumenty, které říkají, že Magdalena byla Ježíšova družka a on ji často líbal na ústa. Zvláštní je i odklon obou postav na obraze. Když si ti dva prohodí svá místa, zjistíte, že se k sobě láskyplně tulí. Podobné je i jejich oblečení, které jakoby kopírovalo toho druhého. Nikdo z apoštolů takto oblečený není.
Proč nemají svatozáře?
Obrazy svatých, které v době renesance vznikly, mají nad hlavou svatozáře. Leonardo ale do svého obrazu postavám svatozáře nenakreslil. Historikové se tedy nemohou dohodnout, jak to Leonardo sám s vírou měl. Znamená to snad, že Ježíše a apoštoly bral jako obyčejné smrtelníky? Nebo to znamená, že nevěřil v Boha a tímto způsobem to chtěl vyjádřit?
Komu patří ruka s nožem?
Při podrobném zkoumání obrazu můžeme vidět mezi dohadujícími se apoštoly záhadnou ruku třímající nůž. Tato ruka s nožem ale nepatří nikomu z přítomných. Historici a záhadologové říkají, že může patřit Petrovi, který se naklání k Janovi (Máří) a něco mu diktátorsky vysvětluje. Je snad možné, že se Petr dozvěděl pravdu o tom, kdo povede církev po Ježíšovi? Že to nebude on, ale Máří? Bible nám říká, že Petr na Máří velice žárlil a rozmlouval Ježíšovi se s ní stýkat.
Mělo snad být na obraze víc lidí?
Když obraz zrcadlově přetočíte, rázem se u Ježíše objeví žena svírající dítě a na konci stolu se prý objeví templářští rytíři. A u Krista můžeme dokonce spatřit údajný svatý grál. Opravdu Leonardo maloval svůj obraz tak, aby se dal zrcadlově otočit a odhalil nám zprávu, kterou chtěl poslat slavný malíř celému světu?