Móda je dnes jedním z nejproměnlivějších fenoménů. Po 90. letech 20. století, kdy jsme se oslněni náhle nabytou svobodou snažili dostihnout svět, kdy moderní společnost vzhlížela k pokroku a hnala se kupředu za vidinou lepšího světa, přišlo vystřízlivění. Nejistá módní současnost i budoucnost přinesla hledání pevného bodu a obracení se do minulosti k osvědčeným značkám a výrobkům.
Retro je dnes běžnou součástí našeho života. Dnes totiž retro nepředstavuje jen minulost, na kterou nostalgicky vzpomínáme, ale zastupuje zcela aktuální trendy, které minulosti využívají, vycházejí z ní či na ni odkazují. V oblasti módy v sobě retro zahrnuje jak originální oděvy, tak kopie historických oděvů a v neposlední řadě i oděvy, které jsou minulostí „jen“ inspirované. Všechny tři tyto zdroje dohromady vystihují současné trendy ve společnosti.
Co způsobilo tak nevídanou vlnu retra v módě?
Příčin bylo více. Kola modernismu se zadrhla na počátku 70. let, která byla odloženým dítětem revoluce euforických 60. let. Společenskou elitu hippies de luxe vystřídali bojovní a skeptičtí radikálové. V oblasti módy k žádné převratné události nedocházelo, jen se do ticha ozývalo šustění padajících lemů sukní, z mini na midi, z midi na maxi. Postupně se přestávalo věřit, že nové barvy a materiály jsou lepší než ty z předchozí sezóny.
Inspirace unifomami
Návrháři, kteří se mimo jiné nestačili vyrovnat s převratným rozvojem nových technologií, čerpali inspirace v daleko větší míře, než tomu bylo doposud z pracovního oblečení a uniforem, což bylo blízké právě společenské elitě. Modelka Weruschka Lehndorff se například objevila ve Vogue v maoistické uniformě. Ke slovu se dostala i rozmanitá etnika, neboť s rozšířením letecké dopravy, která se stala přístupnou i střední vrstvě, se začalo více cestovat.
Jak se změnila móda v posledních 100 letech? Zjistěte to v tříminutovém videu!
Retro si definitivně našlo své místo
V průběhu sedmdesátých let se retromóda definitivně probojovala do konfekce, která začala kopírovat tvůrčí avantgardu, a oděvní tvorba vyrůstala kolem retrospektivního jádra padesátých a šedesátých let. Retro styl později sestoupil do let čtyřicátých a posléze třicátých. Někteří tvůrci se začali ponořovat do minulosti bez časového omezení. Veletrh mladé módy Who’s Next prezentoval od poloviny 90. let butikové kolekce mladých návrhářů. Doplňoval do jisté míry tradiční veletrh Prêt-à-porter. V letech 1982 až 1984 představuje Malcolm McLaren s Vivienne Westwood novoromantickou módu devatenáctého století, brzy následuje století osmnácté, pak renesance, středověk a „neandrtálský“ styl Malcoma McLarena či Jean-Paul Gaultiera.
Vliv gay komunity
Stále vlivnější homosexuální skupiny se stávaly inspirací pro mnohé nové módní výstřelky. Svou úlohu tu měl David Bowie. Hrát v životě neskutečnou, fantazijní roli mělo jasný vliv na převlekový a před realitou se ukrývající charakter části pouliční kultury. Tento únik byl u Bowieho provázen nejen retro výlety do kosmu, nýbrž i do historie módy.
Pásnká módní vlna
Současně se ale změnil i pohled na muže, což souviselo s dekonstruovaným sakem bez výztuží a vycpávek Giorgia Armaniho. Armani vyšachoval z pánského šatníku falickou tuhost. Jeho sako stále obývá módní scénu jako retro a stalo se trvalou součástí návrhářského slovníku
MTV udávalo trendy
Když zahájila vysílání americká televize MTV, na jejímž pódiu zpočátku skotačily hvězdy jako Madonna a Springsteen a později sem pronikly hvězdy rapu jako Puff Daddy, bylo jasné, že i to je pro komerční módu silný zdroj inspirace. Chameleonka Madonna, tak jako jiní, se samozřejmě nevyhnula řadě převleků evokujících historii, které pro ni navrhovali přední módní tvůrci. Komerční „retro“ móda inspirovaná tehdejší avantgardou na sebe nedala dlouho čekat. Pokud jste fanoušci módy a chcete se dozvědět vše, co jste o ní nevěděli, pak si pořiďte publikaci Móda v kruhu času, kde je vše dokonale a srozumitelně popsané. Navíc se dozvíte zajímavá fakta, která vás ohromí i překvapí.
Móda se nyní ubírá dvěma směry. Jeden čerpá náměty pro tvorbu především z minulosti, druhý se intenzivně zaměřuje na nové technologie a materiály. Ale jak už to bývá, móda je nevypočitatelná.
Zdroj: Móda v kruhu času