Současná doba je složitá pro všechny – pro děti, jejich rodiče i pro seniory. Zatímco o děti se postarají jejich rodiče, kteří jsou schopni se lépe zorientovat v měnících se poměrech a navíc si většinou dobře rozumí s moderní technikou, senioři se často ocitají v situacích, s nimiž si nemohou vědět rady. A pak přichází na řadu organizace, jako je například Život 90.
Co je pro seniory dnes největším problémem, s jakými starostmi se nejčastěji svěřují a čeho se obávají? To jsou dotazy, na které si našli čas manažerka komunity Života 90 Terezie Šmídová a vedoucí linky důvěry Senior telefon František Horák.
Určitě je možné předpokládat, že se dnes dotazy seniorů týkají často covidu. Co je trápí nejvíc? FH: Dotazy ohledně covidu, mimo nemoc samotnou, jsou hodně o vládních nařízeních, které se často mění a klienti se v nich ztrácejí. Dále o postupech, jak se chovat, když je jeden v domácnosti nakažený, a druhý ne, jaké druhy testů existují a jaký je v nich rozdíl, jak se na testování přihlásit a jak se na něj dopravit. Hovory týkající se osamělosti, úzkosti a strachu jsou potom druhé nejčastější.
Jak si senioři dokážou poradit s očkováním? Řešíte na lince také toto téma? FH: Samozřejmě. Témata nejčastějších dotazů na lince ohledně očkování jsou kde a jak se zaregistrovat, jak řešit zrušení termínu nebo jak to je s druhou dávkou očkování. Zajímají je také informace o očkování pro klienty, kteří jsou imobilní, případně možnosti, jak zajistit dopravu na očkování. Někdy také potřebují sdílet, jak dopadlo očkování.
Z čeho mají senioři podle vašich zkušeností nyní největší strach? FH: Na základě našich zkušeností mají naši klienti 60+ největší strach z nakažení a smrti. V okolí jim umírají kamarádi, známí a smrt je pro ně nějak blíže. Vidí, že často lidé nedodržují vládní nařízení, a proto mají strach vycházet ven nebo se nechat navštívit od svých blízkých. Tímto se však prohlubuje jejich sociální izolace, ale také se zhoršuje fyzické zdraví, protože když se přestane člověk alespoň trochu pohybovat, má to dopad nejenom na psychiku, ale i na tělo. S tímto vzniká dojem, že jsou na vše sami a zaplavuje je bezmoc.
Jaké jsou nejčastější „necovidové“ telefonáty na linku Života 90? FH: Volají klienti, kteří se potřebují zorientovat v kontaktech na různé úřady, nemocnice nebo potřebují získat informace všeho druhu. Pak je tu skupina klientů, která volá z důvodu své psychické nepohody, jako je osamělost, bezmoc, mezilidské vztahy, smutek nad ztrátou někoho blízkého, zklamání z péče lékaře, z vlády. Třetí početnou skupinou jsou lidé, kteří mají zdravotní a psychické potíže a potřebují s někým ventilovat své napětí, které se kvůli současné situaci zvyšuje.
Jak fungují služby Života 90 a jaký je rozdíl v činnosti organizace v době covidu? TŠ: Největší rozdíl v poskytování služeb pociťujeme v našem oddělení takzvaného Centra aktivního stáří, které zajišťuje různorodé kurzy starším lidem, přednášky a možnost setkávání. Jazykové kurzy máme všechny překlopeny do online prostoru, taktéž přednášky, trénink paměti nebo setkání u online kafíčka. Možnost osobního setkávání však mnoha lidem velmi chybí a učení se jazykům jen online není úplně komfortní. Také činnost našeho Divadla U Valšů musela být pozastavena.
Senioři nyní nemají žádnou možnost setkat se s pracovníky Života 90? TŠ: Co se týče odborného sociálního poradenství, právní a psychologické probíhá po telefonu a sociální poradenství je možné využít i osobně, tedy za všech bezpečnostních opatření, kdy nebudou na místě přítomny více jak dvě osoby. Služba Tísňové péče, pečovatelská služba, odlehčovací služba, linka důvěry Senior telefon poskytují služby i nadále v obvyklém režimu.
Na všech odděleních je třeba dodržovat bezpečnostní opatření jako je nošení respirátorů, hygiena, nesetkávání se více jak ve dvou osobách navzájem, pokud je to jen trochu možné. Život 90 se zároveň opět zapojil, společně s Magistrátem hlavního města Prahy, do zajištění bezplatné linky pro pražské seniory, která pomáhá dané věkové skupině s registrací a rezervací k očkování.
Kdo všechno je seniorům v rámci organizace k dispozici? TŠ: Po celý den, 24 hodin denně jsou seniorům k dispozici pečovatelky v pobytovém odlehčovacím centru a dále jsou to konzultantky a konzultanti na dispečinku Tísňové péče a také na lince Senior telefon.
Proč vlastně senioři volají na Život 90? Je to například z důvodu, že nemají rodinu v blízkosti nebo se o ně rodina nestará? FH: Díky tomu, že jsme anonymní linka, tak cíleně nezjišťujeme pohnutky volání, ale z obsahu hovorů vnímáme, že početnou skupinou klientů jsou opravdu lidé, kteří již nikoho nemají, nebo jsou jejich rodinné vztahy „pošramocené“. Ale volají i klienti, kteří chtějí slyšet jiný hlas, neovlivněný prostředím, v němž žijí.
VIZITKA: Nezisková organizace Život 90
„Naším cílem je především podporovat nezávislost u starších lidí. Chceme, aby ve všedních povinnostech byli co nejsamostatnější, nevzdávali se vlastního úsudku a rozhodování a nepřestávali se podílet na společenském životě.
Jsme průvodci seniorů, když jsou v plné kondici, mají spoustu nápadů a chuť se realizovat. Jsme s nimi i tehdy, když je začínají zrazovat fyzické i psychické síly. Svou podporu nabízíme i těm, kteří o ně pečující,“ uvádí na svých stránkách Život 90.
Seniorům organizace nabízí například:
- službu Senior telefon na čísle 800 157 157,
- podporu seniorů v každodenním životě,
- sociální, psychologické a právní poradenství
- a mnoho dalších služeb, které jsou popsány na webu Život 90.