Sociální sítě jsou alternativní svět, který slouží k vyjádření frustrace lidí, říká podnikatelka Martina Brandová

Martina Brandová je úspěšnou podnikatelkou, marketingovou manažerkou a autorkou knihy Mrcha vs. hodná holčička. Také je známá díky svému projektu Jakofenix.cz.

Petra Járková
Petra Járková 29. 04. 2021 09:00

Zakladatelkou projektu Žena v zenu je Lilia Khousnoudtinová spolu s koordinátorkou Petrou Schwarz Koutskou, kameramankou Veronikou Hejnovou a produkční Michaelou Cáskovou. Tyto dámy vám představí příběhy dvaapadesáti silných žen, které se dokázaly vyrovnat s nástrahami genderových stereotypů, pomluvami nebo s velkou negací okolí.

Díky emotivním videím jsme již měli tu čest seznámit se s zakladatelkou Lilií Khousnoudtinovou i její kolegyní Petrou Schwarz Koutskou, herečkou Kristýnou Leichtovou nebo kontroverzní autorkou Ninou Špitálníkovou. Také jsme se podívali pod pokličku velmi známé spisovatelce a novinářce Báře Nesvadbové. Řada přišla i na energickou moderátorku Lenny Trčkovou, slavnou moderátorku Gábinu Partyšovou a charismatickou slovenskou herečku Vlastinu Svátkovou. Zajímavé jsou také příběhy bývalé disidentky Jarmily Johnové, političky Magdaleny Davis, mediátorky Kateřiny Bělkové nebo advokátky Adély Hořejší.

Online prostředí jako denní chleba

Martina se do online prostředí dostala tak, že před více než dvanácti lety začala točit videa na Facebook a na web pro nastávající maminky. Nestačila se divit, jak jsou tyto platformy, především komentáře na nich, rozdílné.

Zatímco na webu se dočkala konstruktivních rad i relevantních připomínek, na Facebooku byly reakce lidí naprosto neuvěřitelné, arogantní a občas i drzé. Podstata Martininy práce šla na této sociální síti naprosto stranou.

„Hejtů bylo strašně moc. O mém jazyce, o mé výslovnosti, o tom, že nemohu řešit porod, aniž bych byla sama matkou,” prozradila v pořadu Žena v zenu a přiznala, že byla tehdy z reakcí opravdu nešťastná a nebyla na hejty vůbec schopná reagovat.

Brandová se však nad tyto připomínky uměla povznést a už léta se věnuje právě online světu a začínajícím podnikatelkám.

„Je potřeba chápat sociální sítě jako alternativní svět, který do velké míry slouží k vyjádření frustrace lidí, kteří tam vstupují do diskuzí. Chvály na sítích tolik není – ti, které obsah skutečně oslovuje, nemají často motivaci vyjadřovat pozitivní zpětnou vazbu, já jsem se to naučila dělat.”

I když si už sama facebookovou stránku nespravuje, rozhodně radí nečíst komentáře. Dodnes je na ně citlivá, ale naštěstí si je dnes umí spojit jen se sociálními sítěmi.

Co chcete předat světu?

„Za těch dvanáct let, co tam jsem, se to moc nezměnilo, někdo je prostě na nepřijetí citlivější, tím pádem je lepší se diskuzím nebo i sociálním sítím úplně vyhnout.”

Během své veřejné profese si musela osvojit, co od online prostředí očekávat. Co chce předat světu? Chce být slavná, nebo jen vydělat peníze? Občas totiž vůbec není nutné na sociální sítě se svým projektem jít, stačí úplně jiný druh reklamy.

Martině k odreagování nejvíce pomáhá návrat do reálného světa. Jde vyluxovat, uklidit, ke kadeřníkovi nebo na kafe s kamarádkou.

„Až po nějaké době jsem se fakt naštvala a řekla si, že je ta paní, co mě takto kritizuje, prostě kráva. A vlastně to dost pomohlo, rozhodně víc než racionalizace a filozofování. Naštvání je zdravé, neznamená, že nejsem optimista. Já osobně nejsem typ na meditaci ani takové ty ‚pozitivní‘ seberozvojové rady, které normální ‚nasrání‘ vlastně vylučují,” směje se Martina.

Na celý rozhovor s Martinou Brandovou se podívejte v úvodním videu!

Zdroj náhledové fotografie k článku: Se souhlasem projektu Žena v zenu.

Související články

Další články