Jídelní automaty, které dovedou připravit jídlo na míru a symbióza hub a člověka. Zdá se vám, že jste se ocitli v budoucnosti? Tak trochu vlastně ano. Dva snímky absolventů UMPRUM totiž odpovídají na zadání společnosti McDonald’s. To znělo: Budoucnost jídla. Filmy, které jsou součástí kampaně Naše protože, nyní může shlédnout široká veřejnost. Kampaň upozorňuje na potřebu udržitelnosti ve vztahu k okolí, přírodě a planetě Zemi.
Jmenují se Parametric a Mycophyta a autory jsou Terezie Lexová a Tomáš Rachunek. Terezie se zaměřila na podobu chuti a nechala se inspirovat nápojovými a jídelními automaty. Ty budou totiž dle její vize v budoucnu schopné připravovat jídlo přesně na míru co se poměru chuti, tvaru, barvy a konzistence týče.
„Má idea rychlého jídla budoucnosti, které je vyrobeno stroji, je založená na automatickém generování jeho finálního tvaru. Jídlo na základě vámi požadovaných chutí bude vždy vypadat tak, jak opravdu chutná, a to pomocí matematiky a parametrických rovnic. V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie.
Tomáše inspirovaly hlenky - jednobuněčné eukaryotické organismy, které žijí na pomezí hub a protistů. Myšlenkou snímku je, dle inspirace z Japonska, kde je využívají pro plánování dopravy, že se jediným řešením pro přežití lidské rasy stane symbióza hub a člověka.
„V současnosti inspirují houbová mycelia a plodnice designéry po celém světě. Ti implementují jejich vlastnosti například do architektury nebo produktového a oděvního designu. Třeba tak Češi, jako jedni z největších sběratelů a konzumentů hub, stanou na prahu nového objevu inspirovaného právě tímto dokumentem,“ říká Tomáš Rachunek.
Jaké jsou hrozby současnosti
Výsledné futuristické vize studentů UMPRUM McDonald’s natolik zaujaly, že společnost ke spolupráci oslovila ještě Amazing Company, která pod kreativním vedením Ondřeje Šorma, producentky Petry Ondřejkové a ve spolupráci s Jakubem Jiráskem do projektu vstoupila a vytvořila konkrétní náměty filmového zpracování a scénáře obou krátkých filmů.
„Bavilo mě se do detailu zamýšlet nad podobou budoucnosti a zároveň reflektovat hrozby současnosti s určitým ironickým odstupem, který žánr těchto krátkých dokumentů nabízí,“ říká Jakub Jirásek, absolvent FAMU a režisér snímků.
Filmy jsou součástí kampaně společnosti McDonald’s Naše protože, v rámci které společnost McDonald’s představuje svoji filozofii společensky odpovědného podnikání s hlavním důrazem na ohleduplnost k přírodě. S kampaní souvisí i březnový průzkum, který pro společnost provedla agentura Behavio. Vyplnulo z něj, že Češi se strachují o budoucnost krajiny i celé planety.
„Udržitelné podnikání je dlouhodobě jedním z hlavních pilířů společnosti McDonald’s, a to nejen ve světě, ale i u nás,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR McDonald’s ČR a SK s tím, že kampaň Naše protože byla spuštěna hlavně proto, že ochrana přírody je naprosto klíčová nejen pro současnost, ale hlavně pro budoucnost nás všech.
V čem vám vozí jídlo?
Co zmíněný průzkum ukázal? Třeba to, že 90 % oslovených uznává, že má či může mít na stav přírody vliv a že více než čtvrtina z nich se třeba snaží objednávat si jídlo tam, kde jej dostanou v ekologickém obalu. Ale i to, že o budoucnost okolní krajiny se obává hned 61 % Čechů, kteří si myslí, že se v roce 2050 bude lidstvu na Zemi žít obtížněji než dnes.
„Z průzkumu vyplynulo, že obaly na jídlo jsou samostatnou kapitolou, o kterou se Češi velmi intenzivně zajímají. Hned pro 4 z 10 z nich je důležité, v jakém obalu dostanou objednané jídlo a 34 % dotázaných se snaží objednávat jídlo tam, odkud ho dostanou v recyklovatelném obalu. Část respondentů také upřednostňuje podniky s recyklovatelnými kelímky,“ říká David Schovánek, sociolog z agentury Behavio.
Jako 28 sedmipatrových paneláků…
I zmíněná kampaň je pochopitelně připravená tak, aby šetřila přírodu. A tak se v restauracích McDonald’s odehrává pouze na ekologických nosičích, jako je recyklovaný papír a centrem je blog Naše protože.
Recyklovatelné obaly a třídění odpadu či jeho další využití jsou samozřejmostí pro celou síť restaurací společnosti McDonald’s. Jen za rok 2019 bylo 88 % odpadu zasláno k využití při výrobě energie nebo k materiálové recyklaci.
V McDonald’s také dostanete kelímky z certifikovaného papíru, rozvláknitelná papírová brčka s certifikaci PEFC či dřevěné příbory pocházející z šetrně obhospodařovaných lesů. Jen těmito kroky se v ČR nevytvoří víc než 100 tun plastového odpadu ročně. To je pro představu věž postavená ze slisovaných balíků plastových lahví, která je vysoká bezmála jako 28 sedmipatrových paneláků.