Chcete se v domácnosti zbavit přebytečných věcí a cítit se díky tomu příjemně a šťastně? S radami od Marie Kondo to půjde raz dva. Pětatřicetiletá uklízecí guru z Japonska radí: doma si nechte jen ty věci, které vás dělají opravdu šťastnými a s ostatními zamiřte klidně do charitativních obchodů či k popelnicím. Pak je ale potřeba něco nového zase dokoupit, avšak i na to Marie myslela a spustila online obchod s ozdobami domácnosti. Vypadá to na velmi dobře rozjetý byznys.
Japonka, která miluje úklid už do dětství, má zajímavou historku, jak před lety nastartovala svou kariéru. Když byla malá, dostala nervový záchvat, který vše spustil. „Vešla jsem do pokoje s pytlem na odpadky, rozhlédla jsem se a uvědomila si, že bych nejradši všechno vyházela. Cítila jsem obrovský stres a najednou omdlela,“ vzpomněla si pro Sunday Times. Marie tehdy upadla do bezvědomí a uslyšela hlas, který ji říkal, aby na vyhazované věci koukala jinak a pozorněji.
Metoda KonMari dobývá knižní svět i televizní obrazovky
Knihy o technice uklízení, které Kondo vydala v roce 2012, měly celosvětový úspěch. Ve čtyřiceti zemích se jich prodalo jedenáct milionů a díky tomu ji v roce 2015 časopis Time zařadil mezi 100 nejvlivnějších osobností. Její sláva však rostla dál, a tak ji oslovila společnost Netflix, která přišla s návrhem na vlastní pořad.
Metoda uklízení, která pojmenovaná KonMari, není jen o zbavení se věcí. „Je to o zvýšení citlivosti na to, co vám přináší radost. Jakmile dokončíte úklid, máte prostor pro uvítání smysluplných předmětů, lidí a zkušeností ve vašem životě,“ říká uklízecí guru.
Každému přitom dělá radost něco jiného. „Pokud pro vás mísa, kterou právě používáte, jiskří radostí, rozhodně ji nedoporučuji nahrazovat,“ dodala autorka bestselleru Zázračný úklid – Pořádek jednou pro vždy.
Ceny jsou docela vysoké
Online obchod s domácími potřebami spustila Kondo začátkem tohoto týdne. Ceny jsou docela vysoké - nejdražší položkou na e-shopu je mosazný držák kuchyňského nádobí, který stojí 275 dolarů, nejlevnější je naopak keramický držák, jehož cena byla stanovena na 8 dolarů.
Marie Kondo tvrdí, že myšlenka založení obchodu vznikla od lidí. Ti se jí totiž často ptali, jaké předměty má ráda okolo sebe a ve svém domě, a tak jim prostřednictvím online obchodu nabídla odpověď. Uživatelé sociálních sítí však vidí obchodní záměr Kondo trochu jinak. „Marie Kondo, která vám řekla, abyste zahodili všechno, co vlastníte, zřejmě chce, abyste svůj nyní prázdný život znovu osídlili nejasně minimalisticky vyhlížejícím haraburdím, které jste si od ní samozřejmě koupili," nebral si servítky jeden sledující na Twitteru.
Vyházet staré věci a nakoupit nové u nejznámější uklízecí guru? Marie Kondo ví, jak ze svých dovedností vytěžit maximum…